Aoi Anime - Anime információs oldal

Vector Art Tutorial by Rage

A következőkben megpróbálom érthetően összefoglalni, hogy miként tudtok tetszetős, akármekkorára minőségbeli veszteség nélkül nagyítható ún. vektor-rajzot készíteni.
A munkához az Adobe Illustrator CS2 12.0 verzióját használtam, így az alábbi pontokban erre a programra vonatkozó "használati útmutatót" közlök.

1. Körvonalak megrajzolása és alapbeállítások.

Először is szükség lesz arra a (lehetőleg jó minőségű) képre, amiből a vektort kívánjuk készíteni. Ez akár egy screenshot is lehet kedvenc animétekből. Nyissuk meg a filet Illustratorban. Ez lesz az első "rétege" (layer) a képnek, a rétegeket egyébként célszerű különböző, lehetőleg "beszédes" nevekkel ellátni (pl. eredeti kép, fej, ruha, stb.). Ennek jelentőségéről majd később, foglalkozzunk egyelőre a frissen betöltött képpel.

Mint egy "valódi" rajznál, először a körvonalakat kell megrajzolnunk - ehhez először is kattintsunk a "Brushes" fülre, és hozzunk létre egy-két, a saját ízlésünk szerinti ecsetet.

Ehhez az alsó sorban lévő kis "New Brush" ikonra kell kattintanunk. A megjelenő ablakban válasszuk az alapértelmezett "New Calligraphic Brush" opciót, majd kattintsunk az OK gombra.

A most megjelenő ablakban az ecset tulajdonságait állíthatjuk - én egy 3, egy 1.5 és egy 1 pixel átmérőjű ecsetet hoztam létre a különböző vonalvastagságok elérésére.

Ha ezzel megvagyunk, hozzunk létre egy új réteget a képen látható ikonra kattintva:

A megjelenő ablakban adjunk nevet neki, ez lehet pl. Lineart, Körvonal, vagy valami ezekhez hasonló olyan név, amiről tudjuk, milyen réteg is ez.

Az Illustratorban a rétegek átlátszósága alapértelmezetten 100%, ezen ne is változtassunk, hiszen ez most nagyon jól jön: a képen látható módon "zárjuk le" az eredeti kép rétegét, hogy még veletlenül se tudjunk "belerajzolni". (A szemet ábrázoló ikonra kattintva a réteg láthatóságát tudjuk egyszerűen ki-be kapcsolni, a későbbiek során ez is nagy jelentőséggel fog bírni.)

Miután ezzel megvagyunk, kattintsunk a Lineart réteg nevére, amivel kijelöljük azt.

Most tehát az új rétegre rajzolunk, és kezdjük is el az érdembeli munkát: az alapértelmezett kitöltési (fill) szín fehér, a vonal (line) pedig fekete, ami nekünk jó is, a kitöltést viszont tiltsuk le a képen látható módon - a baloldali négyzet a kitöltési szín, a jobboldali a vonal színe.

Kattintsunk arra az ikonra, amire a képen a kurzor mutat, ezzel letiltjuk a kitöltést. (Ugyanígy működik a dolog a vonal színénél is, a színeket egyébként úgy választhatjuk ki, hogy duplán klikkelünk ezekre a négyzetekre.) Sikeresen végrehajtottuk e műveletet, ha utána a következőképp néz ki az ominózus négyzet:

A képen látható kis nyíl ikonra kattintva megcserélhetjük a fill és a line színét, azonban ezt lehetőleg ne használjuk, nem lesz rá szükség a vektor készítése során. Nincs más hátra, minthogy elkezdjük a rajzolást. Kattintsunk a baloldali eszköztárban a "Pen Tool" ikonra.

Amennyiben nem a Pen Tool van ott alapértelmezettként, tartsuk lenyomva a bal egérgombot a gombon, és a megjelenő menüből válasszuk ki.

A rajzolás ún. "anchor point-ok lerakásával" történik, ezeket mozgatni is lehet a képen látható "Direct Selection Tool"-lal.

Görbéket a "Line Segment Tool"-ból választható "Arc Tool"-lal készíthetünk, ezt most nem részletezem, itt is mozgathatók az "anchor point"-ok természetesen.

<

Miután végeztünk egy út (path) megrajzolásával, jelöljük ki,

majd a fenti menüsávban kiválaszthatjuk azt az ecsetet, amivel "végig akarjuk húzni" azt - a "Brush" legördülő menüben tehetjük ezt meg.

Itt még változtathatunk az ecset átlátszóságán (Opacity), és egyéb attribútumain is - egyelőre ne tegyük. Még valami az anchor point-okkal kapcsolatban: ha (/) ikon látszik a pont mellett (ehhez vigyük a kurzort a pont fölé), akkor rákattintva az út rajzolását folytatjuk, ha (-), akkor elvesszük a pontot, ha (+), akkor beiktatunk egyet az útba. Figyelem: ha a folytatjuk az utat, akkor a kezdó anchor-ra kattintva "lezárjuk" azt (összekötjük a kezdő-és végpontot); mivel ezt nem muszáj megtennünk, ne is tegyük.

Ha készen vagyunk a körvonalak elkészítésével, kapcsoljuk ki az eredeti rajz láthatóságát; nagyjából a következő látvány kell, hogy elénk táruljon:

Ez így kezdetnek nem rossz, viszont nem ártana kiszínezni a rajzot, erről fog szólni a következő pont.



2. A rajz színezése.

Még mielőtt elkezdenénk ezzel foglalkozni, egy fontos dologra hívnám fel a figyelmet: a rétegek úgy működnek, mintha sok átlátszó fóliát tennénk egymásra, tehát a sorban legfelül lévő réteg van legfelül a képen is. A layer-ek sorrendjét a következőképp változtathatjuk meg: kattintsunk a réteg nevére, majd a bal egérgombot lenyomva tartva mozgassuk feljebb / lejjebb (ehhez nem mellékelek képet).

Most, hogy már ezzel is tisztában vagyunk, nekiállhatunk az újabb rétegeknek. Hozzuk létre a bőr színezésének layer-ét a tanult módon, és nevezzük is el. A körvonal rétegét zárjuk le, nehogy belerajzoljunk, de a láthatóságát hagyjuk meg. Mivel most szükségünk van kitöltő színre, de vonalra nem, azt kapcsoljuk is ki.

A színeket, mivel elképzelhető, hogy az Illustrator bizonyos színprofil-beállítások miatt rosszul kezeli, inkább Photoshop segítségével állapítsuk meg (a gondolom mindenki számára ismert "Eyedropper Tool" használatával). Az ott kapott RGB értékeket pedig írjuk be a kitöltő szín "négyzetére" duplán kattintva megjelenő ablak megfelelő mezőibe, majd kattintsunk az OK-re.

Ezek után vegyük elő ismét a már jól ismert Pen Tool-t, és kezdjük el kijelölni a színezendő területeket: most persze érdemes (de nem kötelező, majd látni fogjátok a kijelölés során) összekötni a kezdő-és végpontot. Fontos: a színezés körvonalai most nyugodtan futhatnak a körvonalon, sőt, az a legjobb, ha ott futnak végig, hiszen az a réteg úgyis takarni fogja a mostanit. Miután végeztünk az első szín-réteg elkészítésével, vektorunk a következőképp néz ki:

Ez persze korántsem felel meg az ízlésünknek, úgyhogy vezessük be az alréteg (sublayer) fogalmát: ezek olyan rétegek, melyek egy "nagy"" rétegen belül helyezkednek el, de a viselkedésük ugyanaz, mint "ősüknek" (értsd: átfedési sorrendjük változtatható, valamint lezárhatók, láthatóságuk is ki-be kapcsolható, nevük megváltoztatható).

Alréteg a képen látható módon hozható létre: jelöljük ki a "nagy" layerünket, majd kattintsunk a "Create New Sublayer" gombra - itt a szokásos módon kezelhetjük új rétegünket. (Réteget törölni egyébként annak kijelölésével, és a kis "kuka ikon"-ra való kattintással lehet.)

A megszokott módon zárjuk le a már kész szín-rétegünket, ha szükséges, a láthatóságát is kapcsoljuk ki, majd kezdjük el rajzolni a tanult módon az új alréteget. Ebből bármennyit létrehozhatunk.

Miután végeztünk, rajzunk máris lényegesen impozánsabbnak tűnik:

Ezt a módszert alkalmazva színezzük ki az egész képet. Ez nem egy rövid, könnyű feladat, de az eredmény magáért beszél: pár óra munka után íme a (majdnem) kész vektorunk:

Na, ez már valami! Szerintem megéri a fáradozást, habár az illusztrációként látható vektor art elkészítése mintegy 15 órámba telt. Meg sem említettem, hogy a munka során gyakran mentsünk, gondolom ezt mindenki megtette. Most viszont, hogy kész a vektor, exportáljuk Photoshop formátumba (PSD) az utómunkálatok elvégzéséhez - File menü, Export..., majd válasszuk ki a filenevet és a legördülő menüből a PSD formátumot.

A megjelenő ablakban a képen látható beállításokat alkalmazzuk, kivéve a felbontást, melyet kedvünk szerint meghatározhatunk (300 dpi több, mint elegendő). Ha az Illustrator sikeresen létrehozta a Photoshop filet, kiléphetünk a programból.

3. Utómunkálatok Photoshop használatával.

Nyissuk meg az imént lementett PSD-t Photoshoppal. Ha mindent jól csináltunk, a program látni fogja valamennyi réteget, valamint szerkeszteni is lehet azokat. Így ezek kijelölésével különböző effekteket alkalmazhatunk rajtunk, pl. némi "Gaussian Blur"-t az élek elsimítására stb. Ezt nem részletezném, tekintve, hogy az oldal rendelkezik Photoshop útmutatóval is, tessék elolvasni. Mindenesetre nálam a kész kép így néz ki:

Not bad, huh? Hozzátenném, nem vagyok profi, mégis sikerült egy ilyen minőségű vektort összedobnom, tehát bíztatok mindenkit, hogy próbálkozzon meg vele, menni fog, csak némi idő és kitartás szükséges hozzá.

És végezetül, hogy mi is a jó a vektorokban? A válasz egyszerű: akármekkorára nagyíthatók, minőségbeli veszteség nélkül. Tehát pl. készíthető belőle nagyfelbontású kép pólóra való nyomtatáshoz, poszter készítéséhez, és még sorolhatnám, így szerintem megéri foglalkozni a dologgal.

Még egy fontos megjegyzés: az említett program(ok) elég nagy gépigénnyel rendelkeznek, nagyon ajánlott a minimum 1.5 GHz órajelű processzor és legalább 512 MB RAM (de minél több van, annál jobb). Gyengébb géppel rendelkezőknek nem javaslom, hogy belekezdjenek a vektor készítésébe - legalábbis ne ezekkel a programokkal.

Rage