Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Minden, ami nem illik máshova. A szabályok itt is érvényesek.
Avatar
iskariotes
Nagymester
Nagymester
Hozzászólások: 985
Csatlakozott: 2007.04.11. 10:37
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Springfild, Evergreen Terrace 742

Re: Offtopic

Hozzászólás Szerző: iskariotes » 2017.06.09. 21:30

A legtöbb véleményt osztom vagy legalábbis nincs problémám vele, ha valami nem tetszik vagy direkt valamihez szólni akarok azt idézem. Azért írtam le itt most, hogy ne kelljen folyamatosan azt írogatnom, hogy „egyetértek és kiegészíteném azzal hogy…”
SPOILER
Japán vezetői válság: A válságukat tovább nehezíti, hogy az elmúlt 30 évben már minden gazdasági megoldást kipróbáltak eredménytelenül. Emeltek már kamatot és csökkentették azt, nyomtattak pénzt majd nem, adtak segélyt aztán még sem aztán megint. Mostanában a nők munkába állításán fáradoznak nagyon szerény eredményekkel. De hát, amíg van, zseton addig kell próbálkozni.
Talán az olimpia és az új császár tudd akkora lökést adni a társadalomnak, aminek meglesz a pozitív lökette.

Értékválság? Számomra nem tűnik a helyzet olyan katasztrofálisan, mint ahogyan sokan láttatják. A rabszolgaság nagymértékben visszaszorult, a háborúk és más fegyveres konfliktusok száma csökken és az ezekben meghalt/megsérültek száma szintén. A halálbüntetés egyes térségekből teljesen eltűnt, a világon, kevesebb helyen alkalmazzák, mint ahol nem. A büntetőjog ma már olyan dolgokat is szabályozz, amik régen senkit nem érdekelt (pl.: családon belüli erőszak). A nők helyzete alapjaiban javult és javul.
Mindent összevetve én inkább javulást láttok semmint romlást. Amiért sokan mondhatják, hogy rosszabb a helyzet az leginkább abból adódhat amit Ricz is írt az új-zélandi példájával. Régen csak a környék tudott róla ma már kvázi az egész világ.
A másik, ami előtérbe kerül az a családok „széthullása” amit úgy gondolom nem más, mint a válás intézményének köszönhető. Pontosabban én inkább azt mondom, hogy régebben is váltak volna el emberek egymástól, ha lett volna rá lehetőségük, de nem volt.
A régi értékek folyamatosan kiürülnek és feltöltődnek. Régen egy keresztelés nagy és komoly dolognak számított ma már ez teljesen elsikkadt a legtöbb helyen. Ezzel szembe megjelent az olyan társas esemény, mint a babaváró bulik.

Az 1914 - 1945 közti konfliktus kirobbanásához rengeteg dolog kellett, amik mind egyszerre jelentkeztek. Bár 1914 nyarán kevesen hittek abban, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia trónörökösének a megorgyilkolása vezet majd el az egyik legnagyobb háborúhoz.
Természetesen az egyik oka a sovinizmus volt, de ez nem ekkor kezdődött, hanem az előző kvázi világháborúban az 1789-1815 közöttiben ahol a franciák vetették be elsőként a nemzet és egyéb ilyen hívószavakat, amiknek meg is lett az eredménye. A többi európai és nem európai ország pedig felfedezte magának ezt a gondolatot és gyorsan maguké tették.
Az antiszemitizmus sem ekkor jelent meg, hanem már az elmúlt 2000 évben konstans jelen volt, csak nem mindig ugyan ott és nem mindig olyan erővel. Két gyors példa. A Velencei köztársaságban a zsidókat gettóba zárták és éjfél és reggel hat óra közt kijárási tilalmat vezettek be. Mind ezt a zsidók védelmében. Mária Terézia pedig a teljes prágai zsidóságot deportálta. Szóval ez mindig jelen volt leginkább, azért mert más nyelvet beszéltek, másképpen öltözködtek, más volt a vallásuk, olyan „bűnös” foglalkozásokat űztek, mint a hitelezés (amit jó keresztyén nem tehetett). De ha ezek közül egyik sem volt épp elég megfelelő akkor ultima ratioként még mindig belehetett vetni, hogy „ők ölték meg” Jézust.

A gyarmatbirodalmak meg érdekesen alakultak. Európa legnépesebb és legnagyobb országa Oroszország (aka Szovjetunió) gyarmatbirodalmát megtudta erősíteni, sőt jó pár szatellit állammal azt növelni is tudta. Szerbia pedig egy méretéhez képest óriási birodalmat épített ki Jugoszlávia címszó alatt.
Dánia és Svédország már az évszázadok alatt szépen lassan elveszették az egykoron megszerezett területeket. Bár Svédország még mindig a térség legerősebb és legnépesebb állama, míg Dániának továbbra is ott fityeg Grönland. Ausztria és Németország már 1919-ben elvesztette birodalmát, Olaszországnak sem volt egy hatalmas kiterjedt külgyarmatai, amik voltak azok rövid ideig birtokolták. Törökország szerencsésnek érezhette magát, hogy egyáltalán kitudta harcolni, hogy Európában maradhasson nem pedig a hatalmas terülteit akarta visszaszerezni. Spanyolország meg már korábban kiszállt a játékból miután az USA lezavarta a játéktérről (1898). Bár azért spanyoloknál továbbra is ott van az a speciális kapcsolat, amit Latin-Amerikával ápol. Baszk és katalán területeket továbbra is az ország részét képezi, ahogyan a Kanári és a Baleár-szigetek. Ceuta és Melilla pedig akár hogyan is nézzük, de még mindig gyarmatok, Andorra pedig még ezeknél is pikánsabb kapcsolatban van Spanyolországgal.
És akkor lássuk a veszteseket. Hollandia kvázi gyorsan a 1945 után elvesztette a legjelentősebb területét Indonéziát, de Arubát mai napig birtokolja. Az ország talán a legpéldásabban lépte túl a gyarmati területek elvesztését, de ehhez az is kellett, hogy a holland ipar erős és kreatív legyen. Franciaország vívott két elkeserítő háborút a területeiért, de ezeket elvesztette. Bár továbbra is van 4 tengeren túli megyéje. Amikor de Gaulle aláírta az algériai-francia szerződést a lakosság azt helyeselte. A francia külpolitika megkönnyebbült, jelentős energiák szabadultak fel a francia forrásokban, hogy nem kellett távoli szegény területekre költeni. Természetesen a legnagyobb vesztes Nagy Britannia volt. Ők is folyamatosan adtak alább gyarmati birodalmukon. Kezdve azzal, hogy több országnak előbb domínium címet adtak majd végül teljesen függetlenséget adtak. Hosszú és kimerítő háborút egyik gyarmattal sem folytattak. Talán majd csak az 1980-as években Falkland megtartásáért szálltak harcba. Az angolok így is jól jöttek ki a dologból. Az angol lett a világnyelv, sok országban hivatalos vagy legalábbis a magas kultúra nyelve lett az angol. Valamint több országnak is az államfője II. Erzsébet.

A II. Világ Háború után nem csak a hadiipari komplexum volt, ami pörgette a gazdaságot, hanem mondjuk a Marshall segély. Valamint 1945-től mondjuk 1973-ig a gazdaságok pörögtek. A gyors újjáépítési láz a növekvő állami bevételek valamint a szinte 0%-os munkanélküliség jól pörgették a gazdaságot. Hobsbawm nem csoda, hogy ezt az időszakot szimplán aranykornak nevezi.

A Béke Tábor felbomlását egykét dologgal egészítem ki:
1, Jugoszlávia felbomlott és ezzel a Balkán újra destabilizálódott.
2, Oroszország gyarmatbirodalmának egy jelentős részét elveszítette.
3, Franciaország 300 éves külpolitikájának legfőbb célja (a német egység elkerülése) kudarcot vallott.
4, Az alternatíva eltűnése. A liberális demokrácia többek közt azért tudta legyőzni a szocilista/kommunista rendszereket mert jobb válaszokat adott a felmerülő kérdésekre. Mondhatni a versenyhelyzetben jobban teljesített. Azzal, hogy eltűnt a piacról a legkomolyabb konkurenciája kevés energiát fektetett bele az innovációba. Az illiberális demokráciák feltűnésével és elterjedésével a liberális demokráciáknak újra van versenytársuk és így arra vannak kényszerülve, hogy progresszíven és innovatív válaszokat adjanak a felmerülő problémákra.

Digitális kor
Oriana Fallaci az 1970-es évek elején készített egy riportot Kína 1945 utáni harmadik legfontosabb személyével Csou En-lajjal. Az olasz riporternő az interjú során szépen lassan defenzívába került végül megkérdezte, hogy a nagy francia forradalom jelszavai - egyenlőség, szabadság, testvériség - azok sem érnek semmit. A kínai politikus erre azt felelte, hogy szűk kétszáz év telt el azóta, még nem lehet tisztán látni mi belőle a pozitívum és mi a negatívuma.
Mindezzel arra akartam rávilágítani, hogy egészen egyszerűen még nincs perspektívánk ahhoz, hogy értékelni tudjuk a digitális kort. Természetesen tüneti vagy eseti leírást adhattuk róla, feldolgozni nem.
Szeretném figyelmetekbe ajánlani ezt az előadást:
Magyar szinkronnal: https://www.youtube.com/watch?v=qm4rZL2-NRc
Eredeti angollal: https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E
Talán még sem olyan kilátástalan a helyzet a világnak.
"A barát olyan ellenség, aki még nem támadott meg." /Madagaszkár pingvinjei - Kapitány/
"Semmit sem tenni könnyű - megbocsátani viszont nehéz." /Avatar az utolsó léghajlító - Aang/

Avatar
tulokos
Profi
Profi
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2016.09.04. 18:11
Nem: Férfi

Re: Offtopic

Hozzászólás Szerző: tulokos » 2017.06.11. 07:20

Vree írta:
2017.06.10. 00:00
Bázz gyerekek, mostmár mindenkire megy a personal attack? :D Mindegy, hogy bent van-e a buliban?
Megsebzel Titkos. xD
Ha kijelentem a nyilvánvalót, hogy egyesekkel kicsit elszaladt a ló (bázz egy törölt szekció van a bizonyítására), akkor jön a személyes megtalálás? Tsk tsk.

[...]másrászt kicsit hülyén érzem magam, hogy úgy kéne tennem, mintha szakértő lennék, de nem vagyok, másrészt fogalmam sincs már, ez konkrétan melyik megjegyzéshez is kapcsolódott volna.
Először is én azért nyitottam meg újra a témát, mert kitörölték. A "hülyeségek" ellenére is úgy gondolom, hogy a kommentek kitörlése nem helyes megoldás. Én nem szégyellem a véleményemet, még akkor sem, ha szerinted (és mások szerint is) értelmetlen témákon lovagolunk itt.

Ez nem personal attack, ne vedd ennyire magadra, mert nem csak a Te generációdra jellemző viselkedésforma, hogy a saját álláspontodat evidensnek érzed, a többiekét pedig hülyeségnek. Viszont ez akkor válik visszatetszővé, amikor ennek, és csakis ennek adsz hangot, és láthatóan nem akarod kipróbálni egy vitában. Tehát semmi kockázatot nem vállalsz, miközben a bulinak a "buli" részéből kivetted a részedet, csak olvasd el az előző kommentedet, az elejétől a végéig. Senki sem várja el tőled, hogy szakértőként lépj fel, viszont azt igen, hogy tedd próbára magadat, hiszen korábban még olyan magabiztosan állítottad, hogy evidens és nyilvánvaló vélemény birtokában vagy.
Még egyszer mondom, ez nem personal attack, mert hát szerintem is egy általánosan jellemző viselkedésről beszélünk, és kérem, tekintsünk rá úgy, mint egy újabb, külön témára.
Vree írta:
2017.06.10. 00:00
Igen, hülyeség animéből társadalomra általánosítani.
Úgy gondolom, hogy Magyarországon, Európában és az USA-ban mondjuk ja, hülyeség lenne. Viszont a japánok esetében adj egy esélyt nekem, és nézzük már meg ezeket a linkeket, amelyeket innen, pár oldalt lapozgatva az OFF-ból szedtem elő:

http://goboiano.com/japan-puts-anime-in ... s-a-waifu/ (itt inkább az az érdekes, hogy egy állatkertet is cuki animés figurákkal népszerűsítenek)

https://www.youtube.com/watch?v=pNxsJSvPtYQ

https://www.youtube.com/user/JPCMHD

Szerinted rosszul látom, tapasztalom, amikor animés szubkultra jellemző gesztusokat és esztétikát vélek felfedezni ezekben a "nem anime" jelenségekben? És szerinted ezek a jelenségek, mint például a reklámok, alkalmasak arra, hogy meghatározzák egy országnak a kultúráját? Szerinted nem mond el valamit egy országról pusztán az a tény, hogy van igény virtuális lolival operáló kávéfőzőre? Tehát csak arra akarok rámutatni, hogy lehetségesnek tartod-e, hogy az anime nagy mértékben meghatározó (többek között ízlésformáló) szerepet játszik a japán kultúrában.

Aztán azon persze vitatkozhatunk, hogy ez a hatás jó vagy rossz irányba vezeti Japánt. Én azt állítom, hogy látok összefüggést a gagyi animék térhódítása és a között, hogy milyen mértékben haladnak egy bizonyos úton. Továbbá én az animés szubkultnak ezt a hatását nem csak morális szempontból tartom kérdésesnek, hanem szerintem minőségüket tekintve is ízléstelenek, gagyik; voltaképpen szemetelés. Éppen ezért nem szeretném, ha tovább terjedne, és nem azért, mert "eljapánosodnak" más országok is, mert ez a veszély valóban nem fenyeget, sokkal inkább butítanak.

A Yuri!!! on ICE pedig úgy kapcsolódik ehhez az egészhez, hogy ugyanazokat az ízléstelen eszközöket használja, mint egyébként bármelyik ecchi tartalmú mainstream anime. Csak itt annyi ebben a truváj, hogy olyan témát emelt be a gagyi mainstreambe, hogy a "gagyiságát" már nem teszik szóvá, miközben annak nincsen neme, vagy szexualitása.

Szerk.:
Surci írta:
2017.06.06. 20:08
Társadalmi változás akkor fog következni, ha a társadalom nagy része vagy egyes csoportjaik problémásnak érzik a saját helyzetüket, és akkor is a maga gondjával fog foglalkozni, nem másokéval, akihez semmi köze nincs.
Én ezt tudom jól, és éppen ezért mondom, hogy óriási válságban van a fejlett világ.
Már említették a többiek, hogy a globalizációval, a technikai fejlődéssel olyan (rossz) hírek is eljutnak hozzánk, amelyekről eddig nem tudhattunk. Érdekes módon senki sem szűri le ebből azt a következtetést, hogy éppen ezért a felelősségünk is nagyobb lett. Az emberek nem nőttek fel itt valamihez! Úgy gondolják, hogy a fejlett országoknak nem kell foglalkozniuk mások problémáival, miközben most már pontosan tudunk bizonyos problémákról. És dehogy nincs közünk hozzá, méghozzá közvetlenül van hozzá közünk: kínai gyerekek szerelik össze a cuccainkat; kihelyeztük a szenvedést távoli országokba és erre az alapra növekszik tovább az életszínvonalunk. Ebben a felelősségét egy "gyerek" társadalom nem látja, vagy egy olyan, amelyik büszke arra, hogy nem akarja mindezt tudomásul venni. Így vagy úgy, de a lényeg, hogy alapvetően erkölcsi és kulturális válságban vannak ezek a társadalmak.
"Mi az, amit megismerhetünk? Avagy miről tudhatjuk biztosan, hogy ismerjük, vagy miről tudhatjuk bizonyosan, hogy tudjuk, hogy ismerjük, ha ugyan egyáltalán megismerhető. Vagy lehetséges, hogy egyszerűen elfelejtettük és nem merjük bevallani?"

Avatar
Catrin
Fórumfüggő
Fórumfüggő
Hozzászólások: 1042
Csatlakozott: 2008.08.12. 11:00
Nem:
Kapcsolat:

Re: Offtopic

Hozzászólás Szerző: Catrin » 2017.06.11. 09:43

tulokos írta:
2017.06.11. 07:20
A Yuri!!! on ICE pedig úgy kapcsolódik ehhez az egészhez, hogy ugyanazokat az ízléstelen eszközöket használja, mint egyébként bármelyik ecchi tartalmú mainstream anime. Csak itt annyi ebben a truváj, hogy olyan témát emelt be a gagyi mainstreambe, hogy a "gagyiságát" már nem teszik szóvá, miközben annak nincsen neme, vagy szexualitása.
Értelek, hogy az ecchi és a fanservice nálad instant gagyivá fűszerezik egy anime tálalását (kivételt képez ez alól esetleg, ami egyedien animált, parodisztikus, visszafogott???). A YoI első három részében találkozhattál is vele, a 4.-ben pláne van, de odáig nem jutottál, aztán ott volt Chris segge, amit a rajongók jelentős része nem szívlel, gagyinak vagy röhejesnek tart (és ezt szóvá is teszik, csak talán nem az általad belebotlásra alkalmas területeken?), aztán a 10. ep ending képei, amire csorgott mindenkinek a nyála.
DE
Nem azért nem pörög mindenki a YoI fanservice-én, mert fujoshi-homo vonalat képez (sőt vannak bőven, akik pörögtek/pörögnek rajta, hogy fujofanservice, ami célját tekintve tényleg nem több mint az ecchi... vagy csak én láttam mindenhol az első részekre még általam is baitnek kiáltott zászló lengetéseket? - nem beszélve a sok gayshit hozzáállásról, amire természetesen a fangirlöknek védelem a reakciója - SŐT, nem egy fujoshi kritika említette meg az anime után, mint negatívumot a fanservice elemeket, tehát nem igaz, hogy "nem tetszik szóvá", max. nem ez folyik a monitorokból, érthetően), hanem mert a tálalása az ecchi fertők közül a nézők nagy része számára nemhogy enyhébb vagy vállalhatóbb (=nem gagyi fajta), hanem egyenesen színvonalas. Ezen a ponton ugye mindenkinek a saját ízlése, mit tart vállalható vagy gagyi ecchinek, ahogy az is a te dolgod, hogy enélkül a mérték nélkül zusammen ítéld el az egészet, mint a japán (és a többi) társadalomra káros anyagot. De akárhogy ragozod, ez a gagyiság véleményed pont azoknál nem fog sosem szöget ütni a fejekbe, akiknek a cucc készült (és elsősorban nem azért mert VÉDJÜK a MELEGEKET, hanem mert pucér pasik, nyammi - ami ha nekünk tetszően, színvonalasabban, mérsékeltebben (kinek mi) van tálalva szeretni fogjuk, még akkor is, ha tudjuk, hogy ettől gagyibb vagy mainstreamebb lesz az anime).

Nézzünk teljesen random látvány példákat, csak azért, hogy minden esetleges offtopicot nem elkerülő lássa (nem mintha ne tudná már mindenki) a YoI-s jeleneteket a hozzáillő, többi ecchi, fujo, bl, yuri fanservice közegben (ó, shit, reklámozom kicsit a gagyiságot, amiről szó esik, de miért is ne). Ezekből ugye ki-ki maga mindig eldönti melyik tetszik neki, melyik mókás neki, melyiket ítéli el, minősíti mint eszközt, gagyinak, stb (te ugye mindegyiket?).
SPOILER
KépKépKépKépKépKépKépKépKépKépKépKépKépKépKépKépKépKépKép
Aztán a YoI-ban, ami ezt a hatást még feledtetni tudja, hogy a szexualitás befolyásában igazad legyen: azok a Victuuri (fanservice és gay love) momentek, amiket a sorozat nagyobb felében nyújt a cucc.
Ezekről viszont annyit, hogy nem bele a pofádba ecchik, érzelmi tartalommal bírnak, és nagy valószínűséggel még azok számára sem teljesen gagyik, akik esetleg eddig együtt bólogattak veled. Magyarul, ezek már nem az említett YoI gagyiságra példák, viszont dominálják az animét, így nem csoda, hogy a megítélése a cuccnak szumma ebbe az irányba és nem a FÚJ, ÚJ FUJOCUCC/ÚJABB MAINSTREAM irányba billen (akárhogy várnád).
Pl.
SPOILER
Kép
KépKépKépKép
Szerk. Ó, most látom Hikari igényét. Ha gondoljátok helyezzétek át ezt a hsz-emet a YoI vagy a nem tudom milyen születendő topicba, mert nem szeretmém a YoI threadet sem ezzel a fújecchi témával tele szemetelni, csak kijött még ez belőlem.

Avatar
tulokos
Profi
Profi
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2016.09.04. 18:11
Nem: Férfi

Re: Offtopic

Hozzászólás Szerző: tulokos » 2017.06.11. 10:32

Catrin írta:
2017.06.11. 09:43
Értelek, hogy az ecchi és a fanservice nálad instant gagyivá fűszerezik egy anime tálalását (kivételt képez ez alól esetleg, ami egyedien animált, parodisztikus, visszafogott???).
Igen, zéró tolerancia elven működök ebben a kérdésben, kivételek közé olyan animék tartoztak eddig, mint például a TTGL és a Panty and Stocking with Garterbelt. Ezekben ugyanis nem öncélúan jelennek meg a fanservice elemek, hanem reflektáltan, tehát szembesíti a nézőt valamivel, és az utóbbi még inkább, míg a TTGL-nél már azért többször rezeg a léc. A Pantynak például annyira nem píszí a humora, hogy az már felemelő. Viszont a visszafogott ecchit nem tudom értelmezni. "Finoman" és "érzékien" közönséges? Ez nálam a bizarr kategória. :D
"Mi az, amit megismerhetünk? Avagy miről tudhatjuk biztosan, hogy ismerjük, vagy miről tudhatjuk bizonyosan, hogy tudjuk, hogy ismerjük, ha ugyan egyáltalán megismerhető. Vagy lehetséges, hogy egyszerűen elfelejtettük és nem merjük bevallani?"

Avatar
Surci
Fanatikus
Fanatikus
Hozzászólások: 1766
Csatlakozott: 2004.03.05. 18:42
Tartózkodási hely: SkyEye Corporation

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Surci » 2017.06.12. 08:47

MOD: téma leválasztva, itt lehet folytatni, ha valaki egy hónap után nem unná még mindig. :P
tulokos írta:
2017.06.11. 10:32

Igen, zéró tolerancia elven működök ebben a kérdésben, kivételek közé olyan animék tartoztak eddig, mint például a TTGL és a Panty and Stocking with Garterbelt. Ezekben ugyanis nem öncélúan jelennek meg a fanservice elemek, hanem reflektáltan,
Ó hát persze, dehogy öncélú. :P Pontosan reflektálnak egyébként, mégpedig a célközönség igényeire: első esetben a tizenéves korosztály, másodikban meg az otakuk. Ugyanolyan öncélú eccsifanszervíz mint az összes többi csöcsseggfesztivál, semmi több, kontextussal együtt is. Akár a YoI fanszervíz jelenetei, amik meg a fujo célközönség elvárásaira reflektálnak.

MOD: Vree: kérésed teljesítve.
今度こそ... 決着をつけてやる! - This time... I'll end it all!
-----------------------------------------------------------------
Kép
MAL

Avatar
Junchi
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2051
Csatlakozott: 2007.06.23. 14:28
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Azuchi

Re: Offtopic

Hozzászólás Szerző: Junchi » 2017.06.12. 09:47

tulokos írta:
2017.06.11. 10:32
Igen, zéró tolerancia elven működök ebben a kérdésben, kivételek közé olyan animék tartoztak eddig, mint például a TTGL és a Panty and Stocking with Garterbelt.
Lolwut?

A Pantyt ugyan csak a feléig láttam/bírtam, szal annyira nem tudom/emlékszem, de a TTGL azért elég meredek mint kivétel. Annyiban valóban jobb a helyzet, hogy itt legalább a hölgyek nagy része elmúlt 17 éves (iirc), a mellméret sincs annyira túlzásba véve (bőven nem deszka vagy loli, de nem is hisztérikusan nagy dinnyeduó, amolyan aranyközépút), de azért elég nehéz lenne lemosni róla ezt az "into your face" jelleget (lásd a Surci által linkelt piktúrák, de igazából az sem kell, elég, ha felidézi az ember Yoko jeleneteinek 80%-át, meg én spec azt a nagy reflektálást sem érzem).

Engem egyébként addig nem zavar a fanservice, amíg látom, hogy van mögötte más is (érdemi tartalom, jó karakterek, stuff), nem esnek vele át a ló túloldalára ÉS nem ezzel kívánják a BD-lemezek eladási statisztikáit meglovagolni (azt amúgy is elég könnyű kiszúrni, lásd a sokszor, de jogosan köpködött SAO-t és fajtársait).

Avatar
tulokos
Profi
Profi
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2016.09.04. 18:11
Nem: Férfi

Re: Offtopic

Hozzászólás Szerző: tulokos » 2017.06.12. 16:28

Junchi írta:
2017.06.12. 09:47
Lolwut?
Nem kell úgy csodálkozni, azt hiszem, hogy az anime kihívásos topikban már mindent leírtam a TTGL-hez fűződő viszonyommal kapcoslatban. :D De ha már Yoko szóba került, akkor ja, nehéz megvédeni, irritáló karakter. Korszakzáró sorozatnak tartom, és kiemelkedően jó cucc is lehetett volna, ha nem csap át többször is öncélúságba.

Köszönöm, hogy át lett helyezve a topik, és külön köszönet a hívogató címhez, olyan animés! :lol:
"Mi az, amit megismerhetünk? Avagy miről tudhatjuk biztosan, hogy ismerjük, vagy miről tudhatjuk bizonyosan, hogy tudjuk, hogy ismerjük, ha ugyan egyáltalán megismerhető. Vagy lehetséges, hogy egyszerűen elfelejtettük és nem merjük bevallani?"

Avatar
tulokos
Profi
Profi
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2016.09.04. 18:11
Nem: Férfi

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: tulokos » 2017.06.19. 21:08

Miután az AnimeAddicts is lehozta, ezért gondolom, most már mindenki belefutott a vészjósló hírekbe, például ebbe a legutóbbiba: http://www.animenewsnetwork.com/interes ... al/.117352

Szóval most mondhatnám, hogy a legszebb öröm a káröröm, de még mindig inkább csalódottságot érzek.
Annyira jellemző, hogy ez az ipar sem abba bukik bele, hogy lemondott az értékek közvetítéséről, hogy erkölcsi válságban van, hanem gazdasági okok fogják kinyírni, vagy legalábbis megváltoztatni. (Bár a kettő nyilván össze is függ. Mivel a bukás elől a stúdiók előre menekültek, vagyis évről évre egyre több sorozatot gyártottak, ahelyett, hogy a kevesebb, de minőségi működést választották volna.)

Nem azt sérelmezik a rendezők és animátorok, hogy egyre hitványabb műsorokat kell készíteniük, hanem azt, hogy ezért a kevés pénzért és ilyen körülmények között?. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy amúgy sosem voltak úgy megbecsülve a japán animátorok, mint ahogy azt a munkájukért megérdemelnék. Csak míg annak idején jogos lett volna a felháborodásuk, addig ma már szerintem nehezebb sajnálni őket.
"Mi az, amit megismerhetünk? Avagy miről tudhatjuk biztosan, hogy ismerjük, vagy miről tudhatjuk bizonyosan, hogy tudjuk, hogy ismerjük, ha ugyan egyáltalán megismerhető. Vagy lehetséges, hogy egyszerűen elfelejtettük és nem merjük bevallani?"


Avatar
Ricz
Veterán
Veterán
Hozzászólások: 781
Csatlakozott: 2016.12.24. 01:12
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: sajnos a Föld nevű bolygón
Kapcsolat:

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Ricz » 2017.06.21. 13:55

tulokos írta:
2017.06.19. 21:08
, de még mindig inkább csalódottságot érzek.
Annyira jellemző, hogy ez az ipar sem abba bukik bele, hogy lemondott az értékek közvetítéséről, hogy erkölcsi válságban van, hanem gazdasági okok fogják kinyírni, vagy legalábbis megváltoztatni. (Bár a kettő nyilván össze is függ. [...])
Kicsit ajánlom olvasgatásra a gazdasági rovatot annak kapcsán, hogy Trump nekiment a németeknek, illetve miért nem tartható a németek uniós monetáris-gazdasági modellje. A vak tyúk is talál szemet esete a dolog egyébként, szóval nem ez lesz a közgazdasági Nobel-díj belépője.
Dióhéjban:
SPOILER
Német megtakarít, német pénzt halmoz, német nem fogyaszt, de rohadt módon exportál (Kínát is lehagyva), erre lenni nagyon büszke. E büszkesége mesterségesen fenntartja az euró erejét, mivel az euró erejét a környező országok gazdasági és kereskedelmi teljesítménye is meghatározza, viszont Portugália, Spanyolország, Olaszország és a görögök nem gyártanak olyan minőséget, mint a németek, nem viszik a "hazait", ezért az az iparjuk elsorvad. Egyenes ági következmény a leépítés, bezárás, az innováció és fejlesztések elmaradása, míg nem megdöglik a helyi ipar, míg a német prosperál.
Magyarul, tömörebben: a német modell elsorvasztja a konkurenciát, ezzel visszafogva az Unió egyébkénti teljesítményét is, míg ők maguk döngetik a mellüket a példálozással, hogy ők mit vállalnak az egészből. Közben biztos úton, öles léptekben menetelünk a szakadék felé, ha ezen nem változtatnak.
Csak azért hozom fel, mert maga az Unió is ugyanez a cipő. Az alapelve szép, gyönyörű, a közvetített érték is rendjén van, csak épp a gazdasági modell fogja megölni.

BTW, ennek kapcsán volt egy éles kommentárom a Mondo mostani számában az Akiba's Trip játékadaptációs sorozat kapcsán. Ezt is összefoglalom:

Akiba's Trip játékok: szintetikus vámpírokkal küzdünk meg egy gonosz szaporítószervezettel. Analógia egyértelmű, a vámpírok a lelketlen és irányítható fogyasztók tömkelege, a szervezet meg a szórakoztatóipar, aki sulykolja, hogy az ő érdeke szerint mi a helyes és példaértékű magatartás forma. ("Nyeld a szemetet, ó, je!")

Akiba's Trip anime: démonfattyak és megszállottak terrorizálnak, meg van egy főgonosz, aki azért akar pusztítani és rombolni, mert ő gonosz. A megszállottak (a démonfattyak vezérelte emberek) mind a szubkultúra prominensebb emberei, akik valami jelenség kapcsán begőzöltek. "Túl sok divatmajom", "kizsákmányolni az idolokat", "kizsákmányoló karoshival belső versenyt rendezni a munkahelyen a semmiért" stb., ezek a megszállottak fő csapásvonalai. Der amíg begőzölnek, ők okozzák a problémákat, egyébként minden menne rendben...

Vagyis, míg a játékok adnak egy koherens, kerek analógiát, nem említve a társadalmi görbetükröt, addig az animeváltozatban ennek a szöges ellentéte jelenik meg majdhogynem. Gyakorlatilag a lelketlen fogyasztó szemszögéből látjuk, hogy miképp őrülnek bele egyesek a szubkultúra problémás jelenségeibe, míg nem keres erre választ, hogy mi az oka, holott igen egyértelmű. Ha valami nagyon fáj a sorozat kapcsán, akkor az ez.
"A vérfürdő a második legkimerítőbb tevékenység a futball után."
Kép
MAL || Librarian Warrior

Avatar
Surci
Fanatikus
Fanatikus
Hozzászólások: 1766
Csatlakozott: 2004.03.05. 18:42
Tartózkodási hely: SkyEye Corporation

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Surci » 2017.06.21. 14:48

Elég OFF, és nem is akarok nagyon belemenni, pláne ebben a topicban, de 1. Trump gyengíteni akarja az EU-t, azért is nyom ilyen nyilatkozatokat, 2. ezt a diagnózist az Euró bevezetése óta minden közgazdász felállította már. Egyébként a prosperitás útja a német-északi modell adoptálása lenne a perifériákon és a Mediterránumban, nem pedig Fritzéknek kell lemenni az alacsonyabb szintre. Emellett pont ezért tolnak bele a németek és az északiak iszonyat összegeket a mindenféle mentőcsomagokba is. Az EU pedig nem fog kinyúvadni, pont amiatt hogy MINDEN résztvevője sokkal többet veszítene vele, mint nyerne. Egy ideje már megy a föderációs irányba való elmozdulás, és ez épp az elmúlt 1 évben kapott még nagyobb hangsúlyt, ez pedig az összeurópai gazdaság felépítésének alapkövetelménye - de ehhez a német módszert kell adaptálni hosszú távra, mert csak így fog megfelelni az EU a globális gazdasági kihívásoknak, és ezt az elit is látja.

Ill még egy személyes (és nem személyeskedő) megjegyzés: ezektől a fatalista szövegektől mindig kész vagyok: az animét ez fogja megölni, az Uniót az fogja megölni, a magyar nemzetet amaz fogja megölni, sötöbö. Mintha nem lehetne alkalmazkodni a kihívásokhoz. Majd az EU/animeipar/kapitalizmus/akármi szépen átalakul, és meg fog felelni az új korok és igények követelményeinek. A 10 évvel ezelőtti válsággal is temette mindenki a Nyugatot, a FIAT-pénzrendszert, a globalizmust meg mindent, erre semmi ilyesmi nem történt - pedig volumenében az 1929-es válságtól 3X nagyobb volt a mostani, ami anno világháborúhoz vezetett. Azt nem kezelték, a mostanit pedig az előzőekből okulva igen. Csak folyamatában kell nézni ezen eseményeket. Senki nem fogja ölbe tett kézzel várni a világvégét, de egyszerűen olyan az emberi természet, hogy amíg nincs kényszer, addig a jól bevált és kényelmes módszereken nem változtat. Nem azért mert nem tudna, hanem mert nem akar. De ha olyan lesz a helyzet, egyből össze tudja kapni magát mindenki. Ahogy az animeiparban is majd jól csődbe megy pár semmirevaló stúdió, aztán szépen elmozdulnak olyan irányba, ami a fenntartható modellhez vezet.
今度こそ... 決着をつけてやる! - This time... I'll end it all!
-----------------------------------------------------------------
Kép
MAL

Avatar
tulokos
Profi
Profi
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2016.09.04. 18:11
Nem: Férfi

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: tulokos » 2017.06.21. 17:29

Ricz írta:
2017.06.21. 13:55
Csak azért hozom fel, mert maga az Unió is ugyanez a cipő. Az alapelve szép, gyönyörű, a közvetített érték is rendjén van, csak épp a gazdasági modell fogja megölni.
De hát én pont nem ezt írtam. Nem ugyanaz a két cipő, mert én azt állítom/állítottam, hogy a jelenlegi animeiparnak nem szép az alapelve, hitvány, nincs rendjén a közvetített érték, egészen pontosan nem közvetít semmit, nem állít semmit a világról azon kívül, hogy "a szórakozás kimochii", aztán pedig azt mondtam, hogy milyen jellemző, hogy nem ez, tehát az erkölcsi válság akadályozza a további működését ennek az iparnak, hanem gazdasági okokból kell majd változtatnia. És ezeknek a gazdasági okoknak az uniós analógiái engem különösebben nem érdekelnek, az én érdeklődésem tárgya sokkal inkább az ilyen jelenségeknek a morális része.

Továbbá az háborított még fel, hogy elsősorban nem ebből van elege az anime rendezőknek és animátoroknak, tehát, hogy egyre hitványabb műsorokat várnak tőlük, hanem abból, hogy kevés pénzért kell csinálniuk a hitvány műsorokat.
"Mi az, amit megismerhetünk? Avagy miről tudhatjuk biztosan, hogy ismerjük, vagy miről tudhatjuk bizonyosan, hogy tudjuk, hogy ismerjük, ha ugyan egyáltalán megismerhető. Vagy lehetséges, hogy egyszerűen elfelejtettük és nem merjük bevallani?"

Avatar
Ricz
Veterán
Veterán
Hozzászólások: 781
Csatlakozott: 2016.12.24. 01:12
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: sajnos a Föld nevű bolygón
Kapcsolat:

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Ricz » 2017.06.21. 17:34

Surci írta:
2017.06.21. 14:48
Elég OFF, és nem is akarok nagyon belemenni, pláne ebben a topicban, de 1. Trump gyengíteni akarja az EU-t, azért is nyom ilyen nyilatkozatokat, 2. ezt a diagnózist az Euró bevezetése óta minden közgazdász felállította már.
OFF-nak off, de minden aláásás ellenére, a probléma nagyon is valós. Amikor már a saját országod közgazdászai figyelmeztetnek a katasztrófára, talán le kéne állni a baromkodással, és új irányt venni. (Amúgy az EU végét tényleg sokan mondták, sokféleképpen, viszont ez a lufi elég nagyra lett már így is fújva. Lehet a mostani monetáris válság 3x nagyobb volt, mint az 1929-es, ha a világ közben amúgy a 15x-ére duzzadt. Értsd: mondhatunk korábbiakhoz viszonyítva mennyire durva egy válság, nem a jelenlegi világképhez méred. Szóval durvább ja, de hatásfokában ugyanannyiszorosan gyengébb is.)
Surci írta:
2017.06.21. 14:48
Majd az EU/animeipar/kapitalizmus/akármi szépen átalakul, és meg fog felelni az új korok és igények követelményeinek.
Jó, akkor alkossunk képet a televízió műsorok átlagszínvonaláról 2000-től a ValóVilág 10-ig. Ugyanazt az utat járja be az animeipar. Fatalista szöveg vagy sem, de a megsemmisülését, leáldozását, öngyilkosságát nem szó szerint kell érteni. Lásd Anton Szandor LaVey 10 sátáni parancsolatában: ott van, hogy pusztítsd el azokat, akik zavarnak, zargatnak, zaklatnak, semmisítsd meg őket. Sokan úgy veszik, hogy oké, ez (fizikai) gyilkosságra, holott egy méretes lóf@szt, hiszen a parancsolatok közt van a világi, vagyis az adott ország törvényeinek betartása, ami viszont szankcionálja. Úgyis megsemmisítesz valakit, ha tökéletesen ignorálod, vagy minimum az önképét rombolod porig.
Na ebből átvezetve, viszont tényleg ki fogja magát nyírni az ipar, mert egy darabig tartható az a modell, hogy a nézői szokásokat figyeljük és kiszolgáljuk, rendre a pillanatnyi hóbortnak. Viszont hosszabb távon a színvonal mesterséges redukálása silányabb műveket eredményez. ValóVilág-effektus. Az első se volt épp a nézhető kategória, de most nézz meg egy részt a legelső szériából, és egyet a legújabból. Az egyik a béka segge alatt, a másik meg még mélyebben. Bejött az, hogy kell a botrány, mert az emberek nézik, és hőbörögnek rajta, a negatív reklám meg hajtja a vizet, és elkezdték azt tolni. Molnár Krisztián is dettó ugyanezzel lett hírhedt: a kutya se nézné és érdekelné, ha az őt körülölelő hírverés a "beb@szós lájvokból" nem lenne. Csak míg MK megteheti, mert gyakorlatilag nincs ráfordítása a sajátjára, addig a szórakoztatóipar igyekszik a saját, meglévő modelljéhez ragaszkodva a végletekig kisajtolni azt, ami profitot termelhet, erre pedig két módszer van: a színvonal mesterséges, fokozatos lejjebb szorítása és a nosztalgiafaktorra építés.

Persze, az animeipart egyébként is számos probléma sújtja: a gyártási bizottságok által kötettett előnytelen szerződések a veszteségek minimalizálására, a stúdiók másodrangú kezelése, gyakorlatilag kiszorítása a profittermelésből, a munkaerő- és az utánpótlás hiánya (egyre többen hagyják el az ipart), az elfojtott bérek - amiből éppen hogy csak nem halsz éhen -, túlmunkázás, embertelen határidők... De elég lenne az egyik problémát elkezdni orvosolni, és akkor a többi is szépen lassan megoldódna. Mert az, hogy a kormányuk most már sokadjára beleáll (és minden eddiginél jobban) a "karoshi" gyakorlatába, önmagában még nem fog semmit se jelenteni, mert ebben a kérdésben ez az ipar eléggé másodhegedűs a nagyobb cégekhez, vállalatokhoz képest.

Ez nem fatalizmus, mert végérvényesen, "fizikailag" nem szűnik meg. De "szellemileg" közelebb lesz egy sült krumplihoz, mint az agyhalotthoz.
tulokos írta:
2017.06.21. 17:29
De hát én pont nem ezt írtam. Nem ugyanaz a két cipő, mert én azt állítom/állítottam...
Olvasgasd még egy picit, és (talán) rájössz, hogy mit nem értesz most. Pontosan tudom mit írtál, mit állítottál. Arra kaptál egy párhuzamos analógiát. Vagy mondjam Madách: Az Ember tragédiáját, ha úgy jobban koppan.
"A vérfürdő a második legkimerítőbb tevékenység a futball után."
Kép
MAL || Librarian Warrior

Avatar
Junchi
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2051
Csatlakozott: 2007.06.23. 14:28
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Azuchi

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Junchi » 2017.06.21. 18:20

tulokos írta:
2017.06.21. 17:29
ajelenlegi animeiparnak nem szép az alapelve, hitvány, nincs rendjén a közvetített érték, egészen pontosan nem közvetít semmit
A probléma valóban tetten érhető ezen a fronton (is), bár szerény személyemet nem is igazán ez az elb*szott és beszűkült gondolkodásmód és értékközvetítés-hiány bántja, hanem az, hogy LÁTSZIK, mennyire nyereségorientált lett az egész ipar. Oké, tegyük mondjuk fel, hogy mindig is ezt a labdát rugdosta ez a médium, csak míg anno igyekezett közben látványosan teljesíteni a pályán, addig ma már csak kocogja a kötelező tiszteletköröket, mert tudja, hogy ennyivel is megtudnak felelni a mostanra hisztérikus mélységekbe átpozicionálódó nézők standardjeinek. (Persze, hogy mi volt előbb, a "tyúk vagy a tojás" [read: az elqrt nézői igények hívták ezeket a cuccokat életre vagy ezek megszaporodása okozta a szintleadást], azon már átrágtuk itt magunkat párszor, nem is tudom, hogy végül jutottunk-e ezzel kapcsolatban elfogadható konszenzusra.)

Ezért is mondtam a kerekasztalon, hogy IMO az 1995-2005-ös intervallum volt az animék igazi aranykora, és ezzel az álláspontommal egyre jobban egyet kell értsek (:P), szal amíg ott minden évre jutott legalább kettő Gankutsuou, Utena vagy Haibane Renmei gigakaliber, addig ez az arány mostanra ilyen "öt évente egy". (Igen, pont a Kyousougiga az egyetlen olyan anime-sorozat az elmúlt öt (és fél) évből, amit olyasféle piedesztálra tudnék emelni, mint az előbb említett darabokat. Nagyon talán még az Uchuu Kyoudai és a Kiseijuu.)

Avatar
iskariotes
Nagymester
Nagymester
Hozzászólások: 985
Csatlakozott: 2007.04.11. 10:37
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Springfild, Evergreen Terrace 742

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: iskariotes » 2017.06.21. 21:29

Nem értem a problémát. Vagyis persze értem én, de nem tudok rajta napirendre térni. Az anime stúdiók ugye nem nonprofit vállalkozások, a legtöbb cég mögött nem áll ott az állam, hogy kisegítse. Nekik a piacról kell megélniük, nincs alternatívájuk. Bevételt meg úgy tudnak szerezni, ha olyan sorozatokat készítenek amik sok pénzt generálnak. Ezt leginkább két faja módon tehetik meg:
A, Széles spektrumra lőnek, hogy sok embert elérjenek és sok merchandising dolgot eltudjanak vele adni. Ilyen példú a Naruto. Sokan nézik (ma már csak a Borutot) lányok és fiúk is, kis tinik és az felett. Ez tudd pénz termelni.
B, Kimondottan egy szűk, de annál lelkesebb célcsoportot választanak ki, akik majd hajlandóak lesznek megvenni a DVD-ket és más kegytárgyakat.
Én úgy tartom, hogy ezek a műsorok kellennek ahhoz, hogy végül megszülessenek a kultikus alkotások. De mondok inkább egy példát. Pár hónapja itthon is bemutatták Scorsese legújabb filmjét a Némaságot. Iszonyatosan tömör film én nagyon élveztem. A rendező közel 30 évig dédelgette az álmát, hogy Endo Shusaku kisregényét filmre vigye. A Paramount végül adott bele pénzt, de miután csak Scorsese leforgatta a Wall Street Farkasát, a Leleményes Hugót és a Viharszigetet (mind három esetben a Paramount volt a nemzetközi forgalmazó). Ha az előző három film nem készül volna el akkor erre sem jutott volna pénz.

Lehet, hogy jelenleg rossznak tűnik a helyzet, de ez változhat. A hetvenes-nyolcvanas években az amerikai comics mélyrepülésen esett át. A kilencvenes években csődök voltak jellemzőek, de aztán minden megváltozott. A sok mozifilm ma már képregényből készül, ahogyan a tévés sorozatok egy része is még hozzá elég csak színvonalas minőségben. Szóval ha 1995-2005 közt volt az aranykorszak akkor jelenleg az ezüst időket éljük? Vagy már azon is túl vagyunk? De az is lehet, hogy hamarosan újra visszatérünk Shambala-ba :D
"A barát olyan ellenség, aki még nem támadott meg." /Madagaszkár pingvinjei - Kapitány/
"Semmit sem tenni könnyű - megbocsátani viszont nehéz." /Avatar az utolsó léghajlító - Aang/

Avatar
Surci
Fanatikus
Fanatikus
Hozzászólások: 1766
Csatlakozott: 2004.03.05. 18:42
Tartózkodási hely: SkyEye Corporation

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Surci » 2017.06.21. 22:31

Ricz írta:
2017.06.21. 17:34
Na ebből átvezetve, viszont tényleg ki fogja magát nyírni az ipar. (...) a szórakoztatóipar igyekszik a saját, meglévő modelljéhez ragaszkodva a végletekig kisajtolni azt, ami profitot termelhet, erre pedig két módszer van: a színvonal mesterséges, fokozatos lejjebb szorítása és a nosztalgiafaktorra építés.
Ha egyszer gazdaságilag nem lesz kifizetődő a dömping, akkor majd jön a váltás. De ez mindig így volt és mindig is így lesz. Most moeloli-éra van Nipponban, Halivúdban meg képregényfilm-korszak. Ha lefut ez a divathullám, és nem lesz rentábilis, akkor jön más, ezzel nem fog a médium megsemmisülni - max a mi türelmünket teszi eléggé próbára. Kész, ez van, MINDIG a gazdasági realitás és a fogyasztói igények kényszerítik ki a változást és a színvonalnövekedést. Eleve morális elvekre apellálni bármilyen profitorientált iparágnál felesleges. Vizsgálgatni lehet a hatását, meg mérgelődni rajta esetleg.

Ricz írta:
2017.06.21. 17:34
Lásd Anton Szandor LaVey 10 sátáni parancsolatában: ott van, hogy pusztítsd el azokat, akik zavarnak, zargatnak, zaklatnak, semmisítsd meg őket.
VAT. Hogy jön ez ide?
今度こそ... 決着をつけてやる! - This time... I'll end it all!
-----------------------------------------------------------------
Kép
MAL

Avatar
tulokos
Profi
Profi
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2016.09.04. 18:11
Nem: Férfi

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: tulokos » 2017.06.21. 22:50

iskariotes írta:
2017.06.21. 21:29
Nem értem a problémát. Vagyis persze értem én, de nem tudok rajta napirendre térni. Az anime stúdiók ugye nem nonprofit vállalkozások, a legtöbb cég mögött nem áll ott az állam, hogy kisegítse. Nekik a piacról kell megélniük, nincs alternatívájuk. Bevételt meg úgy tudnak szerezni, ha olyan sorozatokat készítenek amik sok pénzt generálnak.
De tényleg csak ez a két véglet létezik, hogy nonprofit vagy gátlástalan piaci szereplő lehet egy anime stúdió? Már alternatíva sincs?
Surci írta:
2017.06.21. 22:31
Most moeloli-éra van Nipponban, Halivúdban meg képregényfilm-korszak. Ha lefut ez a divathullám, és nem lesz rentábilis, akkor jön más,
Ez igaz, viszont itt valójában két dologról van szó, amelyeket érdemes szerintem külön választani. A divathullámok lehet, hogy egyszer végigsöpörnek, és aztán jön valami új, de közben a szórakoztatóipar konstans jelleggel nyomja lefele a színvonalat, nekik mindegy, hogy milyen divat van éppen. Vagyis, ahogy én látom, divathullámoknál valamivel erőteljesebb változásokra lenne szükség.
"Mi az, amit megismerhetünk? Avagy miről tudhatjuk biztosan, hogy ismerjük, vagy miről tudhatjuk bizonyosan, hogy tudjuk, hogy ismerjük, ha ugyan egyáltalán megismerhető. Vagy lehetséges, hogy egyszerűen elfelejtettük és nem merjük bevallani?"

Avatar
Surci
Fanatikus
Fanatikus
Hozzászólások: 1766
Csatlakozott: 2004.03.05. 18:42
Tartózkodási hely: SkyEye Corporation

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Surci » 2017.06.21. 23:04

tulokos írta:
2017.06.21. 22:50
De tényleg csak ez a két véglet létezik, hogy nonprofit vagy gátlástalan piaci szereplő lehet egy anime stúdió? Már alternatíva sincs?
Hogyne lenne, de ehhez pénz kell. Isk Scorsese-féle példája valid.
tulokos írta:
2017.06.21. 22:50
Vagyis, ahogy én látom, divathullámoknál valamivel erőteljesebb változásokra lenne szükség.
Ha kifullad a mostani divathullám, mert nm lehet többet kiszedni belőle, elindul az útkeresés több irányba (amiből aztán majd idővel valszeg megint felfut egy másik) Közben persze lehetnek még társadalmi változások is, de az animeipar kapcsán erre apellálni felesleges (a japán társadalom be van csontosodva, így ezirányban neccesen lesz mostanság elmozdulás), így marad elsősorban a profitérdek. Ami imho nem gond, rentábilisan is lehet értékes-értelmes-érdekes animut, mangót, filmet, könyvet, akármit készíteni. Én mindenesetre örülök annak hogy talán lehet már látni a végét - eltűnni úgyse fog, de hátha jön valami más is.
Junchi írta:
2017.06.21. 18:20
a Kyousougiga az egyetlen olyan anime-sorozat az elmúlt öt (és fél) évből, amit olyasféle piedesztálra tudnék emelni, mint az előbb említett darabokat. Nagyon talán még az Uchuu Kyoudai és a Kiseijuu.
Én még idehoznám a sorozatok közül az Illyát a Rakugot és a Psycho-Passt, de amúgy kb. ennyi. -__- Óh 2011, az utolsó áldott "békeév" :D
今度こそ... 決着をつけてやる! - This time... I'll end it all!
-----------------------------------------------------------------
Kép
MAL

Avatar
Ricz
Veterán
Veterán
Hozzászólások: 781
Csatlakozott: 2016.12.24. 01:12
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: sajnos a Föld nevű bolygón
Kapcsolat:

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Ricz » 2017.06.21. 23:28

Surci írta:
2017.06.21. 22:31
Ha egyszer gazdaságilag nem lesz kifizetődő a dömping, akkor majd jön a váltás. De ez mindig így volt és mindig is így lesz. Most moeloli-éra van Nipponban, Halivúdban meg képregényfilm-korszak. Ha lefut ez a divathullám, és nem lesz rentábilis, akkor jön más, ezzel nem fog a médium megsemmisülni - max a mi türelmünket teszi eléggé próbára. Kész, ez van, MINDIG a gazdasági realitás és a fogyasztói igények kényszerítik ki a változást és a színvonalnövekedést. Eleve morális elvekre apellálni bármilyen profitorientált iparágnál felesleges. Vizsgálgatni lehet a hatását, meg mérgelődni rajta esetleg.
Az a baj, hogy a trendeket mondod, de nem a mögöttük lévő modellt. Egy műfaj vagy jelleg dominanciája kihatással van a többire is, arról nem beszélve, hogy egyik felkapott jelenségről a másikra váltani továbbra is ugyanazt a modellt képviseli. Képregényfilmeknél is lehet jót és érdekeset összeütni, de főleg olyanok készülnek, amikre egy filmes univerzumot tudsz felhúzni. Marvel, DC szuperhősök kapnak hatalmas világot, míg mondjuk az olyanok, mint a most érkező Valerian jó eséllyel egyfilmes csodák lesznek, mint anno a Watchmen, League of Extraordinary Gentlemen, Spawn, V, Acél // Steel. Ők nem voltak olyan sikeresek, hogy megérjék a folytatásokat, mint mondjuk a Penge, X-Men vagy Pókember. Bár ez utóbbi kettőről elmondható, hogy volt annyira népszerű eleve, mint jóval korábban Superman és Batman, akiket többször is elmeséltek. Amúgy képregényfilmekre sem volt társadalmi igény. Mindig próbálkoztak vele, és úgy tudták végre prezentálni, hogy mostanra bejött. De ehhez kellett a Vasember. Az animéknél nem elég egy trendváltás, hanem a teljes motort kell jóformán lecserélni, vagy rájuk rogy az egész, és a gyártási bizottságok elvesztenek egy igen fontos reklámértékkel bíró iparágat, mert annyira kritikusan lecsökken azok száma, akik elvégezhetik ezeket.

De azok a metódusok, fogások, elemek, vagy csak a történetvezetés, amiket használnak a többi látvány-, de minimum látványosabb filmre is igaz kezd lenni: gyenge szövegkönyvek, hatásoskodó kommentek (vagy ahogy nemrég OW Zoly fogalmazott a Transformers 5 kapcsán a forgatókönyvírókat mutatva: "Téged, téged meg téged... Őszintén, mi a f@sznak tartanak?"), világot akarnak építeni, trilógiává bővíteni, hogy elmeséljék azt is, amit nem lehet... Vagy csak szimplán megfejni egy hirtelen sikeressé vált IP-t, és nyomatni hozzá a folytatást, és nagyon sok olyat tudunk mondani, amire szükség sem volt: Keresztapa 3, Navarone ágyúi 2, Screamers 2, Alien 3 és 4, Terminátor Megváltás és GeniSys... De csak a mihez tartás végett: Péntek 13-ból van 10 film +1 remake, Halloweenből 8 asszem, Hellraiserből is valami 7 körüli, "Rémálom az Elm utcában"-ból 7 + 1 remake, Ómenből is 4 + 1 remake, Transformersből meg már a 7 is pre-produkciós tájékon van.

Oké, fejjük meg azt, ami jól tejel, de akkor már tényleg tegyünk is le valamit az asztalra, mert egyre nagyobb ass-pull a folytatás: nem ad semmit, nem is élvezetes igazán, csak van. Mint az Underworld 5...
Surci írta:
2017.06.21. 22:31
Ricz írta:
2017.06.21. 17:34
Lásd Anton Szandor LaVey 10 sátáni parancsolatában: ott van, hogy pusztítsd el azokat, akik zavarnak, zargatnak, zaklatnak, semmisítsd meg őket.
VAT. Hogy jön ez ide?
Ahogy a tulokosnak írt válaszban is megtalálod a másik nyomot. Ez az irodalmi példa. Csak míg az ő esetében Madách-csal az, hogy "kitalálunk valami jót, kezdjük el alkalmazni, egy darabig működik, és valóban szép és jó, de minél tovább húzzuk el, annál jobban távolodunk el az eredeti céltól, mert az alapmodellt meg akarjuk tartani, nem akarjuk megreformálni a rendszert, hogy hatékonyabb és koherensebb legyen, hanem mindig csak kicserélünk valamit valamire benne addig a pontig, hogy az eredmény már nem is fog hasonlítani a valódi elképzelésre"*, a te esetben inkább az elvontabb gondolkodásra sarkallás, hogy hagyd a szó szerinti és fatalista értelmezését ezeknek a szavaknak, mert van ezen kívül még vagy 50 árnyalata kontextustól függően. Mert írhatjuk akárhányszor, hogy nem a fatális véglet értelmében vannak ott ezek a szavak, valahogy rendre mégis mindig abba torkollik vissza.

*Az egyszerűség kedvéért vázolom: Rómában a hedonizmust élvező Ádám elfogadja a kereszténységet, mert tetszik neki a felebaráti szeretet eszmeisége, és a tanítások képesek felrázni az újdonság erejével az élvhajhászatban megcsömörlött énjét. Következő színben, Bizáncsban meg láthatjuk mivé is fajult a "felebaráti szeretet".
"A vérfürdő a második legkimerítőbb tevékenység a futball után."
Kép
MAL || Librarian Warrior

Avatar
tulokos
Profi
Profi
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2016.09.04. 18:11
Nem: Férfi

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: tulokos » 2017.06.22. 19:52

Ricz írta:
2017.06.21. 23:28
Ez az irodalmi példa.
Nekem is eszembe jutott egy:
"NŐVÉR: Doktor úr! Nem kellene fertőtleníteni?
DR. BENWAY: Valószínűleg igen, de nincs rá idő. – Ráül a pumpára, mintha vadászszéken ülne, onnan nézi, hogyan kivitelezi az asszisztens a bemetszést. – Maguk, ifjú süvölvények, egy mitesszert sem tudnak megnyitni automatikus elszívóval és varratgéppel felszerelt elektromos vibrációs szike nélkül...
Nemsokára már távvezérléssel operáljuk a betegeket, úgy, hogy soha nem is találkozunk velük... Már csak arra kellünk, hogy a gombokat nyomogassuk. Odalesz a sebészet művészisége... A készség, a találékonyság... Meséltem már, hogy volt idő, amikor egy rozsdás szardíniásdobozzal végeztem vakbélműtétet? Egyszer pedig, amikor végképp nem volt kéznél semmilyen eszköz, a fogammal távolítottam el egy méhdaganatot. Ez a Főefendiben történt. Azonkívül...
DR. LIMPF: Megvagyok a bemetszéssel, doktor úr.
Dr. Benway benyomja a szívófejet a mellkasba, és le-föl zutykolja. Vér fröccsen az orvosokra, a nővérre, a falakra... A vécépumpa szörnyen csuszamló hangokat hallat.
NŐVÉR: Attól tartok, doktor úr, beállt az exitus.
DR. BENWAY: Hát igen. Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. – A helyiség másik végébe megy, a gyógyszeres vitrinhez... – Valamelyik kurva drogos már megint hüvelyöblítővel öntötte föl a kokainomat. Nővér! Küldje el a fiút, hogy sürgősen váltsa ki ezt a receptet!"


Ja, majd elfelejtettem, ha nem lenne érthető az idézett rész, akkor egy kis segítség:
SPOILER
"Dr. Benway egy nagy, egyetemi hallgatókkal telezsúfolt előadóteremben operál.
– Nos, fiúk, ilyen műtétnek csak ritkán lehetnek tanúi, és ennek jó oka van... Mint látják, orvosi szempontból abszolút semmi értelme. Már senki sem tudja, mi volt a célja eredetileg, volt-e célja egyáltalán. Személy szerint az a meggyőződésem, hogy kezdettől fogva tisztán művészi alkotásnak számított. Miként a bikaviadort ügyessége, tudása menti ki a saját maga által felidézett veszélyből, akként e műtét során a sebész tudatosan veszélynek teszi ki a páciensét, ezt követően pedig képtelen gyorsasággal megmenti a haláltól, mondhatni, az utolsó pillanat egy törtrésze alatt...
Látta már valaki dr. Tetrazzinit előadás közben? Ezt a szót használom, mert az ő műtétjei valósággal színielőadások voltak. Azzal kezdte, hogy a szikét a terem túlsó végéből a páciensbe hajította, majd a Belépő következett, mintha egy balett-táncos lépne színre. Bámulatos gyorsasággal műtött. "Nem adok nekik időt arra, hogy meghaljanak" – ez volt a szavajárása. A daganatoktól dührohamot kapott. "Kurva, fegyelmezetlen sejtek!" – vicsorogta, és úgy ment nekik, mint egy bicskás.
A műtő térségébe a karzatról egy fiatalember veti alá magát, előkap egy szikét, és megindul a beteg felé.
DR. BENWAY: Egy espontáneo! Fogják le, mielőtt kibelezi a pácienst!"
"Mi az, amit megismerhetünk? Avagy miről tudhatjuk biztosan, hogy ismerjük, vagy miről tudhatjuk bizonyosan, hogy tudjuk, hogy ismerjük, ha ugyan egyáltalán megismerhető. Vagy lehetséges, hogy egyszerűen elfelejtettük és nem merjük bevallani?"

Avatar
iskariotes
Nagymester
Nagymester
Hozzászólások: 985
Csatlakozott: 2007.04.11. 10:37
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Springfild, Evergreen Terrace 742

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: iskariotes » 2017.06.22. 21:52

tulokos írta:
2017.06.21. 22:50
iskariotes írta:
2017.06.21. 21:29
Nem értem a problémát. Vagyis persze értem én, de nem tudok rajta napirendre térni. Az anime stúdiók ugye nem nonprofit vállalkozások, a legtöbb cég mögött nem áll ott az állam, hogy kisegítse. Nekik a piacról kell megélniük, nincs alternatívájuk. Bevételt meg úgy tudnak szerezni, ha olyan sorozatokat készítenek amik sok pénzt generálnak.
De tényleg csak ez a két véglet létezik, hogy nonprofit vagy gátlástalan piaci szereplő lehet egy anime stúdió? Már alternatíva sincs?
Ja nem van még egy út: Ghibli. Igaz ehhez az kell, hogy legyen egy erősen centralizált, parancsuralmi rendszerben működő stúdió és két zseniális rendező. Ha ezek meg vannak utána lehet már igényes és jól termelő filmeket összehozni. Igaz ennél a modellnél a feldolgozott irodalom vészesen le csökken. Valamint nem tudnak megszületni instant zseniális alkotások mert mindenki a tutit keresi. Ha évente csak egy filmet alkotsz meg abból kell mindent kifizetned így érdemes a tutira menni. És most megkérdezem a Ghibli vajh mikor alkotott utoljára valamilyen merészet és újítót? Szépen meghúzza magát és hozza a kellemes langymeleg filmeket. Persze jók meg minden csak nincs benne kockázat vállalás nincs benne innováció és a kreativitás is fékezetten habzik.

De a Csendes-óceán túl partján is ez az igaz. Ha egy stúdió beletesz egy filmbe több száz millió dollárt akkor ugye profitot is akar látni, hogy aztán legyen miből több filmet forgatnia, hogy aztán eltudják majd készíteni az évi egy presztízs filmjüket.
Tovább menve. Ha az ember jelenleg okos, értelmes, elgondolkodtató alkotásokat akar nézni akkor leginkább tévés sorozatokat néz. Ugyan akkor, ha szórakozni vágyik akkor moziba megy mert most ott kapa meg a könnyedebb hangvételt.
Másrészt a blockbuster filmek célközönsége zömmel a tinik és fiatal felnőttek. Egy 40-es középvezetőt jobban foglalkoztatja, hogy mennyi pénze van a nyugdíjalapjában semmint az, hogy a Robotok vs. Mechak 16-ban ki fog megint nyerni? Egy családos anyuka kevésbé fog pénzt költeni csak egy olyan popcorn menüre ahol ajándék logós pohár a "jutalom". Őket inkább az foglalkoztatja, hogy a családjuk hogyan tudna átvészelni egy zombi apokalipszist vagy a kémia tanár apjuk, honnan fedezné a rák gyógyítását?

Végezetül minden egyszer lecseng, az ötvenes években nem lehetett nem western mozit csinálni, aztán eltűntek.
"A barát olyan ellenség, aki még nem támadott meg." /Madagaszkár pingvinjei - Kapitány/
"Semmit sem tenni könnyű - megbocsátani viszont nehéz." /Avatar az utolsó léghajlító - Aang/

Avatar
Titkos
Grafomán
Grafomán
Hozzászólások: 5726
Csatlakozott: 2003.04.20. 12:27
Nem: Férfi

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Titkos » 2017.06.22. 21:56

Junchi írta:
2017.06.21. 18:20
A probléma valóban tetten érhető ezen a fronton (is), bár szerény személyemet nem is igazán ez az elb*szott és beszűkült gondolkodásmód és értékközvetítés-hiány bántja, hanem az, hogy LÁTSZIK, mennyire nyereségorientált lett az egész ipar. Oké, tegyük mondjuk fel, hogy mindig is ezt a labdát rugdosta ez a médium, csak míg anno igyekezett közben látványosan teljesíteni a pályán, addig ma már csak kocogja a kötelező tiszteletköröket, mert tudja, hogy ennyivel is megtudnak felelni a mostanra hisztérikus mélységekbe átpozicionálódó nézők standardjeinek. (Persze, hogy mi volt előbb, a "tyúk vagy a tojás" [read: az elqrt nézői igények hívták ezeket a cuccokat életre vagy ezek megszaporodása okozta a szintleadást], azon már átrágtuk itt magunkat párszor, nem is tudom, hogy végül jutottunk-e ezzel kapcsolatban elfogadható konszenzusra.)
Kb. ez. Szóval nem várok el én sem semmiféle "erkölcsi tanítást", vagy bármi hasonlót kötelező szinten egy olyan sorozattól, amit elsősorban szórakoztatási céllal készítenek, azt viszont igen, hogy legalább érezzem rajta, hogy valami minimális munkát is beleöltek. Mert az nálam nem számít annak, hogy "csináljunk megint egy gagyi lolishowt, a karakterek meg legyenek a jól bejáratott yandere, dandere, tökömdere csajok és kész is egy újabb anime". Ez így csak a szokásos "csináljunk valami gagyit megint, úgyis megeszik". Szal ja, nyilván mindig is a pénz mozgatta ezt az ipart, de valahogy úgy a 2000-res évekig még olyan ügyesen titkolták... XD Egyébként ha már felhoztátok a képregényfilmeket, ott pont fordított tendencia mutatkozott: a 90-es években (leginkább annak is a második felében) pont vérgagyi cuccok jöttek ki és pont azért, mert hasonló lustasággal álltak hozzájuk a készítőik. "Micsoda, jól megírt karakterek, relatíve egyben lévő sztori? Hülye vagy? Hát ez egy KÉPREGÉNYFILM, idióta amcsi kölyköknek! Csak rakjunk bele valami latexruhás idiótát, úgyis mindenki arra kíváncsi, a többi meg majd megy magától!" Hát, nem ment, jellemzően az ilyen hozzáállással készített filmek baromi nagyot buktak. :D (Spawn, Acél jó példák erre, vagy amikor a rendező totál meghülyül, lásd Batman & Robin.) Aztán valahol a Vasemberrel kezdődően kipróbálták, hogy milyen az, ha az alapvetően lightos, szórakoztató, úgymond "gyerekes" hangnem mellé azért érdemi tartalom is társul, pl. karakteres szereplők, relatíve egyben lévő sztori, stb. Aztán ez olyannyira bejött nekik, hogy mostanra egy komplett univerzum épült rájuk.

Az animénél ez fordítva játszódott le: eleinte még odafigyeltek rá, hogy azért még ha csak random "kamaszmesék" is, a fanservice és hasonlók mellett azért valami érdemi tartalom is legyen bennük, illetve ne csak kizárólag csöccsel és seggel adjanak el pl. egy háremanimét. (Ez utóbbi pl. akkor volt tetten érhető, ha egy bizonyos cím olyan sokáig futott, hogy évtizedeken átívelt, mert azokban gyönyörűen megmutatkozott, hogy az adott animét hogyan formálta mindig a korszak trendje. Csak egy példa: meg lehet nézni, hogy egy Tenchi Muyo sorozat milyen volt a 90-es években és milyen volt mondjuk 2010 után. Ezután mondja nekem bárki, hogy nem látszik az elkurvulás...) Igazából az animékkel jó filmes analógia talán a Star Wars franchise lenne. Ugye az alap trilógiát még mindenki szerette, főleg a legelsőt, mert ott Lucas tényleg mindent beleadott, hogy olyan legyen, amilyen. (A legelső SW-hez a pénzt is rohadt nehezen szedte össze és a 20th Century Fox is csak azért ment bele, mint stúdió, mert azok akkoriban épp a csőd szélén álltak, úgy voltak vele, hogy "vagy bejön és kihúz minket a gödörből, vagy belebukunk, de utóbbi amúgy is bekövetkezik lassan, szal mit veszíthetünk?" XDDD) Aztán jött az előzménytrilógia, amiben már ugyan jóval kevesebb kreativitás és kétszer annyi "csak le akarom húzni a hülye vérfanokat" érzés volt érezhető, illetve a fanservice is jóval hangsúlyosabb volt ("naná, hogy az eredetileg Han Solo-szerűen lefestett Anakinből Backstreet Boyst csinálok, ha a fangirlöknek ez kell!"), de azért még mindig érződött, hogy ez SW, nyomokban még a régi trilógiát is tartalmazta. (Btw, ebben a pillanatban esett le, hogy Jar-Jar kvázi a Star Wars moelolija: senki nem kérte, rohadtul nem igényli a történet, nem aranyos, hanem idegesítő, viszont a készítők szerint vicces, meg a célközönségnek bejön, szal benne lesz. XDDD) Aztán újabb évtizednyi ugrás és a Disney-féle SW már végképp csak a tejeltetésről szólt, EP IV-ből egy-az-egyben átemelt sztori, polkollert, csak éppen tök üres szereplők, stb-stb. Na, az anime is valami hasonló "átalakuláson" esett át, bár a "deformáció" talán jobb szó erre. Ez az egész persze nem azt jelenti, hogy most már nem gyártanak értékelhető címeket, épp csak a Junchi által is említett jó-rossz arány erősen érezhető.

Na, megyek vissza HotS-ozni, mert még négy nap van hátra a dupla XP-s bónuszomból, ergo ezzel a posttal sem kellett volna most még húznom az időmet (ezt az XP bónusz lejárta után is leírhattam volna XD), csak gondoltam hozzáadom már a magam két centjét, mert aztán meg ez is elmegy/eldurvul esetleg, mint a múltkori, aztán még én tűnök majd hülyének, amiért itt "nekrózom" a témát. XD
Junchi írta:
2017.06.21. 18:20
Ezért is mondtam a kerekasztalon, hogy IMO az 1995-2005-ös intervallum volt az animék igazi aranykora, és ezzel az álláspontommal egyre jobban egyet kell értsek (:P), szal amíg ott minden évre jutott legalább kettő Gankutsuou, Utena vagy Haibane Renmei gigakaliber, addig ez az arány mostanra ilyen "öt évente egy". (Igen, pont a Kyousougiga az egyetlen olyan anime-sorozat az elmúlt öt (és fél) évből, amit olyasféle piedesztálra tudnék emelni, mint az előbb említett darabokat. Nagyon talán még az Uchuu Kyoudai és a Kiseijuu.)
Amúgy ja, így belegondolva tényleg ez az időintervallum volt az, amiből azon címek jó része kikerült, amikre még ma is elismerően csettintünk és nem hinném, hogy ez mind csak azért lenne, mert vén faszok vagyunk és "a nosztalgia ereje", bár nyilván az is benne van valamilyen szinten. :)
Kép

Avatar
tulokos
Profi
Profi
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2016.09.04. 18:11
Nem: Férfi

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: tulokos » 2017.06.23. 05:09

iskariotes írta:
2017.06.22. 21:52
Ja nem van még egy út: Ghibli. Igaz ehhez az kell, hogy legyen egy erősen centralizált, parancsuralmi rendszerben működő stúdió és két zseniális rendező. Ha ezek meg vannak utána lehet már igényes és jól termelő filmeket összehozni. Igaz ennél a modellnél a feldolgozott irodalom vészesen le csökken. Valamint nem tudnak megszületni instant zseniális alkotások mert mindenki a tutit keresi. Ha évente csak egy filmet alkotsz meg abból kell mindent kifizetned így érdemes a tutira menni. És most megkérdezem a Ghibli vajh mikor alkotott utoljára valamilyen merészet és újítót? Szépen meghúzza magát és hozza a kellemes langymeleg filmeket. Persze jók meg minden csak nincs benne kockázat vállalás nincs benne innováció és a kreativitás is fékezetten habzik.
Itt megint össze lettek mosva különböző dolgok.
A Ghibli egyébként szerintem is egy jó példa, de ők nem abba buktak bele, hogy rossz lenne a modell, hanem hogy a két zseni rendező nem tudja átadni a stafétát. A Ghiblinek megvolt az innovatív, kreatív és merész aranykora, értelemszerűen azt nem lehet fenntartani több évtizeden keresztül. Vegyük például Monet festészetét (már csak azért is, mert a Ghiblire nagyon sokat hatott az impresszionizmus): előfutára volt a modern absztrakt festészetnek, tehát megelőzte a korát. Aztán mi lett a vége? Amikor már megjelentek Picassóék, akkor ő még mindig ugyanazokat a tavirózsákat kenegette a vászonra.
Visszatérve az animeiparra: egy Ghiblitől nem lehet várni az ipar meg-megújítását, sok ilyen stúdió, "Ghiblik" kellenének ide. Aztán itt sokan éppen hogy az innovációt, a kreativitást kérik számon a mai animéken, a mai stúdiók és az a rendszer, ahogy működnek, abban mégis mennyi kockázatvállalás van? Hát igen. Pontosan erről beszélünk, hogy semmilyen.
iskariotes írta:
2017.06.22. 21:52
De a Csendes-óceán túl partján is ez az igaz.
LAIKA, például nyugaton rájuk érdemes figyelni.

Szerk.:
iskariotes írta:
2017.06.22. 21:52
Ja nem van még egy út: Ghibli. Igaz ehhez az kell, hogy legyen egy erősen centralizált, parancsuralmi rendszerben működő stúdió és két zseniális rendező. Ha ezek meg vannak utána lehet már igényes és jól termelő filmeket összehozni. Igaz ennél a modellnél a feldolgozott irodalom vészesen le csökken.
"Erősen centralizált", "parancsuralmi rendszer", ezek a fogalmak bizonyos értelemben valóban igazak a Ghiblire, de van egy másik szó is, amely ennek a rendszernek egy másik aspektusát írja le, mégpedig az autonómia. Miyazaki és Takahata függetlenül, a saját ötleteiket tudták megvalósítani. A művészet ebből a szempontból nem lehet "demokratikus", hogy nézne már ki, ha bárki belepofázhatna abba, hogy mit gondoljon és alkosson egy szerző. És ez természetesen egy véges működés, hiszen meghatározott számú víziója van két szerzőnek; nem képesek annyiszor megújulni. Ráadásul ennél kockázatvállalóbb működést el sem tudok képzelni a mai világban.

De szerintem ezzel nincs is semmi gond, nem szükséges, hogy a Ghibli túlnőjön ezen, hanem én úgy gondolom, hogy ez a "műhely" ki tudott teljesedni, hanem hasonló módon jó lett volna, ha például annak idején Masaaki Yuasa köré is épült volna egy stúdió, és így tovább olyanok köré, akik progresszív tartalmakat képviselnek.

És persze azért vannak kivételek (tehát példák arra, amit Scorsese kapcsán pedzegettél): Satoshi Kon voltaképpen külön "műhelynek" számított a Madhouse stúdión belül, neki ténylegesen kinyalták a seggét és hagyták, hogy a saját elképzelései szerint alkothasson. Csak hát pontosan a Ghibli sikere bizonyítja, hogy nem kell szar animéket gyártani ahhoz, hogy legyen pénz aztán az igényes munkákhoz, illetve én nem hiszek abban, hogy 1 igényes anime kárpótol a többi szarért, amit a pénzért darálnak le a gyártósoron. Meg hát ez maga a cinizmus rendszere, ha komolyan így kezelik a nézőknek a nagy részét...
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára tulokos 2017.06.23. 20:53-kor.
"Mi az, amit megismerhetünk? Avagy miről tudhatjuk biztosan, hogy ismerjük, vagy miről tudhatjuk bizonyosan, hogy tudjuk, hogy ismerjük, ha ugyan egyáltalán megismerhető. Vagy lehetséges, hogy egyszerűen elfelejtettük és nem merjük bevallani?"

Avatar
Junchi
Félisten
Félisten
Hozzászólások: 2051
Csatlakozott: 2007.06.23. 14:28
Nem: Férfi
Tartózkodási hely: Azuchi

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Junchi » 2017.06.23. 07:03

Titkos írta:
2017.06.22. 21:56
Na, megyek vissza HotS-ozni, mert még négy nap van hátra a dupla XP-s bónuszomból, ergo ezzel a posttal sem kellett volna most még húznom az időmet (ezt az XP bónusz lejárta után is leírhattam volna XD)
(Ó, szóval ezért látunk mostanság kevesebbet a fórumon?! It explains everything. :D)

Avatar
Risa
Profi
Profi
Hozzászólások: 211
Csatlakozott: 2017.06.23. 20:01
Tartózkodási hely: 井戸の底

Re: Anime: japán gagyi vagy értékhordozó médium + hatásai

Hozzászólás Szerző: Risa » 2017.06.25. 16:46

Nem szeretnék nagyon belefolyni ebbe a vitába (már csak azért sem, mert kívülről figyelemmel kísérni is elég ijesztő volt), de azért leírok pár gondolatot.

Néha kicsit úgy érzem, hogy rossz helyeken keresgéltek a szezonos animék között. Nem is annyira tulokos, mert ezen a ponton igazából már elképzelni sem tudom, hogy tetszene-e neked bármi is, de mások, akik még bele-belenéznek a szezonos cuccokba. Junchi, pl. te is írtad, hogy mindenből süt a nyereségvágy. De közben a szezonos animék közül egy-kettőnek szoktál esélyt adni. Most én sem néztem olyan sok mindent, kb. tíz sorozatot, de kapásból kettőt is tudok közülük mondani, amiben nem volt semmi fanszerviz, semmi pofátlan vedd-meg-a-blue-rayt-t elem. Egyik sem volt egy remekmű, inkább közepesek, de ha abból indultak volna ki a készítőik, hogy majd ebből fogják megszedni magukat, akkor el se készült volna egyik se.
Az egyik ilyen volt az Oushitsu Kyoushi Heine. Az egy-két érdekes magyar vonatkozású kikacsintáson kívül semmi extra, négy hercegről és a házitanítójukról szól, de nem voltak benne se pucér pasik, se pucér csajok, hanem tök pozitív üzenetek arról, hogy ne ítélj elsőre, hallgasd meg a másik felet, és bármilyen magas pozícióban is vagy, figyelj oda a többi ember helyzetére. Kicsit naiv és gyermeteg, nekem se volt a kedvencem, de mondjuk 13-14 éves koromban valószínűleg jó hatással lett volna rám. Nyilván amúgy a kutya se fogja megvenni.

Vagy: Kabukibu! (így, felkiáltójellel :'D) Ettől se kell túl sokat várni, arról szól, hogy egy kabukirajongó fiú létrehoz egy kabuki-színjátszókört az iskolában. Btw semmi strand-epizód, semmi onszen, csak kabuki. Miért is készülhetett el? Hogy népszerűsítse a fiatalok körében a japán kultúra egyik jelentős, de általuk elhanyagolt szegmensét. Érdemes volt elkészíteni? Nyilvánvalóan igen. Kasszasiker lesz? Nyilvánvalóan nem. De ha csak egy tizenöt éves is elment miatta a színházba kabukit nézni, máris tettek valamit a japán kultúra fennmaradásáért. Ami fontos, nem?

Vagy nemrég itt volt a Fune wo Amu. Szótárkészítésről anime? Ráadásul igényes, szép vizuállal, Kamiya Hiroshival, Sakurai Takahiróval? Hol érte ez meg a stúdiónak? Már maga a történet is részben arról szólt, hogy a szótár elkészítéséhez mennyit kellett kilincselniük a karaktereknek, mert nem egy profitképes, ellenben elképesztően idő-, erő- és pénznyelő dolog.

Szóval csak arra akarok kilyukadni, hogyha ilyen No Game No Life-ok meg Akashic Records-ok között keresgéltek, akkor ott nem fogtok gyöngyökre találni. Az általam említett cuccok sem azok, főleg nem az első kettő, de egyik se valami trágyadombra való hulladék, mindenféle értékközvetítési szándék nélkül, amit kár volt meganimálni. Ezeket amúgy azért sem az ajánlóba írtam, mert nem feltétlenül ajánlom, nehezen tudom elképzelni, hogy tetszenének nektek. Csak azt próbáltam illusztrálni, hogy a női közönséget megcélzó animék jelentős százaléka még igenis próbálkozik azzal, hogy pozitív értékeket adjon át, még a profitvesztés árán is.

És ha már itt vagyok, szeretnék ajánlani egy nagyon érdekes és számomra eye-opening elemzést egy filmekben is, animékben is igen népszerű trope-ról. Ha van rá tizenöt percetek, szerintem érdemes megnézni.
Kép

Válasz küldése