Megtörvén az itteni szereplésem hiányát, jönnék akkor a havi dózis
Kimi no na wat megszagérteni.
Hát here we go again... megint itt van egy Shinkai cucc, megint nem volt semmi elvárásom és bizonyára megint tele lesz hibával, meg a többi Shinkaisággal az egész film. Van is egy jókora pergament a fejemben az összes létező és megszokott baromságról, úgyhogy mielőtt elindítottam volna a Kimi not, előtte szépen átnyaltam az egészet, hátha megint protokoll előmászik mind. Rendre.
Biztos megint lesz túlmisztifikált szerelmi szál. Sokáig semmi extra, aztán hopp, a közepénél már nem bír magával a csávó, ahogy a végére is jut belőle bőven. Sasuga sasuga. Valami viszont mégsem kóser. Nem érzem a túlmisztifikálás és piedesztálra emelés mértéket olyan erőteljesen, mint a korábbi filmjeiben. Lehetséges volna? Nem, biztos csak képzelődöm. Noss, igen, újfent nem állok messze az igazságtól, MÉGIS valahogy úgy érzem, hogy itt nem kerített akkora feneket a dolognak és csapott köré akkor hűhót, mint a korábbi filmjeiben, ahol azt érezted, hogy végső soron ez vitte el a hátán az egész mindenséget.
Semmi gond, biztos megint vázlatokkal, meg papírmasékkal van tele az egész filmje karakterek helyett, hisz a korábbi próbálkozásaiban a szereplői nevét kábé másnapra már el is felejtettem (nem is értem, miért). És... még mindig emlékszem Taki és Mitsuha nevére... Áh, biztos csak azért van, mert ilyen könnyen megjegyezhető nevük van és nem azért... mert... Mitsuha oldaláról remekül bemutatta, hogy a mai fiatal generáció is lehet hagyomány- és kultúratisztelő, és hogy a nemi és társadalmi szerepek egy bizonyos fokig felcserélhetőek, a férfiaknak is lehet nőiesebb és a nőknek is lehet határozottabb szerepük/oldaluk. Mindeközben még... koruknak megfelelően viselkednek a karakterek? Mi van itt?
Na mindegy, bizonyára sztori már megint nincs, vagy ha van is, valami kis alibi vacak, hogy leplezze Shinkai kötelező prioritásait. Tessék, helyet cserél testben egy városi fiú és egy vidéki lány, nagy dolog, mondhatom. Egy-két vicces és jópofa montázs, de úgyis mindjárt rátérünk a kötelező Shinkaiságokra. Tessék, félidőnél járunk, és... történt egy érdekes csavar? (A három éves idődifferencia Mitsuha és Taki között.) Áh, igazából simán kilehetett ezt találni, biztos csak olcsó shock value az egész. És... erre építkezik végül az egész, a narratíva is ide fekteti a a legtöbb hangsúlyt, amihez csak ADALÉK a két MC és a közöttük alakuló viszony. Hát ez? Mi ez? Shinkai beteg vagy mi van?
Oké, foglaljuk akkor össze: Tehát adott egy megfelelő tempójú, érdekes alapsztorival bíró, állóvíz-hatásúnak cseppet sem érezhető film, ami (bizonyos szinten) mentes mindenféle korábbi Shinkaiságtól, végre karakterek is vannak benne, helyenként még jópofa és aranyos is tud lenni és még rétegzett, témájában pedig aktuális is? Wat. Mi lesz ezek után, ha Shinkai nem rendez többé rossz filmeket? Mit fogok én kritizálni ezután?
Na, jó, oké, azért természetesen elszállni sem kell mindjárt. Azt lemerem azért szögezni, hogy a Kimi no MESSZE a "mester" legjobb sztorija és direktori fő attrakciója, de azért vannak vele bőven gondok, ha nem is a megszokott Shinkai-mércével mérve.
Kezdjük ott, hogy mi ez a baromság, hogy csak úgy random testet cserél Mitsuha és Taki + maga a folyamat is full véletlenszerű? Komolyan, olyan amatőr dolog ez, szal legalább lett volna valami alibi magyarázat, hogy - mittomén - minden 50. évben egy lolmagic miatt testet cserélhet egy fiú és egy lány (azért a POWER OF LOVE itt is jelen van ám bőven, szal nehéz nem észrevenni ezt a "szerelemnek még az idő sem szab határt" üzenetet, ami a végére a cucc legfőbb profiljává válik ezúttal is), ráadásul az is kiderül, hogy a csaj nagyanyja is átélt hasonlót, viszont ugyanezzel a lendülettel a szőnyeg alá is lett söpörve az egész. Maga a testcserés procedúra ettől még érdekes és jól megírt, szal nem csak mókázásra van (meg később drámázásra), hanem jókora kontraszt is egyben saját magukra nézve, meg a testcserék is jótékony hatással vannak az addigi beszűkült életükre, a saját jellemük határozottabb kibontakoztatására.
A másik, hogy tele az egész ordas nagy plot hole-okkal; mind közül a "kedvencem" az, hogy egyiküknek sem esik le, nem abban az évben élnek a testcserék után, amelyikben alapból. Nonszensz! Nehogy már semmilyen jelét ne tapasztalják a három éves különbségnek, főleg, hogy
egész végig a telefonjukon szórakoznak közben? Külön ostoba és időt rabló jelenetsor pölö az a szegmens, mikor Taki Mitsuha faluját keresi,
aminek még a nevét sem tudja! MI VAN? Ezt mégis hogy, egyszer sem került szóba, melyik faluban van, mikor épp Mitsuha testében volt? Ezt valahogy nem tudom agyilag feldolgozni. Oké, lehetne azzal magyarázni, hogy a csere megszünte után csak bizonyos dolgok maradnak meg, mivel az egész egy "álommotívum", de pont ez nem? (Ráadásul, ha megtudta volna, hogy Mitsuha testében hol is volt, akkor meg a meteoros katasztrófára is emlékeznie kellett volna, de mivel nem, ezért csak tovább nő a bullshit-o-meter.)
Szóval jah, megint a PLOT irányít mindent: ami kényelmes, az maradhat, amit magyarázni kéne vagy fontos lenne, az nem. Gratulálok, állva tapsolok! Aztán ezeken felül is voltak még furcsaságok, például miért kellett a klimax utáni kvázi-epilógust így elnyújtani? Még percekig ment ez a huzavona, ami főleg annak tükrében bosszantó, hogy az ember tudta nagyon jól, mivel fog véget érni a film.
Mindent összevetve, megrágva, kiköpve és üres gyomorral aludva rá kettőt arra a következtetésre jutottam, nem fogok fukarkodni a Kimi no verdiktjét illetően, és megajánlok neki egy rozoga
7/10-et, mert amit felvállalt, azt nagyjából teljesítette, a Shinkai-védjegyek jóval enyhébben voltak csak jelen, a tematikus jellege adta magát (az egész cucc sok szempontból ellentétekre épült és most nem csak a már említett nemi szerepekre gondolok, hanem benne volt a hagyományos város vs vidék érzés, az emberi kapcsolatok a személyes érzéseken, hatásokon és dialógusokon keresztül vs telefonok, etc.), a látvány csúcs-kategóriás (bár ezzel eddig sem volt gond), meg egyáltalán jópofa volt az egész, még ha néha húztam is a cselekmény bizonyos részletei miatt a számat.