iskariotes írta: ↑2020.12.11. 18:302, A stílus jegyeket nem lehet megváltoztatni. Ha megváltoztatod őket akkor az már nem az a stílus. A főszereplő fokozatosan egyre erősebb lesz, míg a környezete nem tudd már vele lépés tartani, a tétek egyre nagyobbak stb. Ezektől és persze még sok minden mástól lesz egy-egy sorozat neverendingshounenfight. Lehet nem szeretni a romkom filmekben a komédiát, de ha azt kiveszed már nem romkomról beszélünk.
Jó, de variálgatni azért lehet őket, lásd FMA, ami szintén shounen fight, aztán mégsem ment a végtelenbe, illetve erős a gyanúm, hogy annál előbb írta meg Arakawa a sztorit, aztán töltögette fel fightokkal, nem pedig fordítva, hogy a fightokra próbálnak valami hevenyészett, mondvacsinált sztorit ráhúzni. Vagy pl. a Shingeki dettó ilyen, az első szezon alapján sokan elkönyvelték sima óriásgyakó cuccnak, hogy aztán a későbbiekben olyan "maga az állam is korrupt!" gyíkemberes-Illuminatis húzásokat és hasonlókat lengessenek be, hogy mindenki csak lesett.
Vagy a YGO, ami eredetileg abból az apropóból íródott, hogy a mangaka egy olyan shounen fightot akart írni, ahol a főhős nem üt meg senkit és ezért hozta be a játékokat. (Csak aztán a kártya része annyira népszerű lett, hogy szerkesztői nyomásra beindult a franchise-gépezet része a dolognak.
) Vagy lehet ez már kicsit "csalás", de a Death Note is egy Shounen Jump cucc, ahol meg "ésszel fightolnak" hőseink, bár lehet ez már túlzó példa. XD Szal na, lehet ezt variálgatni, attól még, hogy valami shounen fight, nem feltétlenül kell kommersz, ezerszer látott fightfesztnek lennie, vagy akár neverendingnek.
Amúgy ez nekem régi vesszőparipám, pl.
már 15 éve is felcseszett, amikor Muffin (ki más? XD) nagy mellénnyel kijelentette, hogy: "Ha van hozzá vmi értelmes sztori vagy érdekes karakterek, az plusz, de bármi különösebb mélységet, eredetiséget vagy célt elvárni tőlük, a szórakoztatást leszámítva, olyan, mintha pornótól várnál hasonlókat." -> Joke's on you, még a hentaiok között is érezhetően van egy skála, ahol az egyik végén vannak a tucatrape gagyik, a másik végén meg az olyan darabok, amiknek még történetük is van.
Amúgy ha mindenről így gondolkodnánk, pl. nem létezne Madoka, hiszen "a magical girl cuccok arról szólnak, hogy van a cuki segítő állatka, meg a cuki kislány, aki varázspálcájával jól elveri a gonosz szellemeket/szörnyikéket, bármiféle eredetiséget elvárni tőle olyan, mint a pornótól", aztán Urobutcher mégis gondolt egy merészet, mi meg leraktuk a hajunkat tőle.
Vagy NGE sem lenne, hiszen minek raknál pszichológiai-filozófiai elemeket egy gyakós mecha cuccba, azok csak arról szólnak, hogy robotok püfölik egymást, meg a szörnyeket és a tizenéves kölykök ezen élvezkednek.
Btw, romkom témában meg pont Critic akadt ki kb. hasonlóan, mint én shounen témában, amikor a Mamma Mia!-t elemezte (
innen nézd kb. úgy 3:00-ig, amíg bejön a főcím) és kb. ugyanez zavarta, hogy miért van az, hogy annyi gagyi születik ebben a műfajban és a közönség még kvázi "asszisztál" is hozzá, mert elintézik mindig annyival, hogy "jaaa, tudom, hogy gagyi volt, dehát mit várjunk, ez egy "chick flick"", aztán erre mondta Critic, hogy az mióta "mentség" egy gagyira, hogy ehhez vagy ahhoz a műfajhoz tartozik? És felhozza pl. a Super Mario filmet, ott sem mondta senki, hogy "Nem lett a legjobb, dehát videójáték-film", hanem pont jól felcsesződtek rajta, hogy így elbánt a filmipar mindenki kedvenc vízvezetékszerelőjével. XD
Amúgy nem tudom, a fentiekből mi jött le rólam, de egyébként a shounen fight cuccokat én kifejezetten kedvelem alapjáraton,
ha jól csinálják őket. Csak valóban az van, amit Junchi mond, hogy egyre inkább úgy kell a kommersz tengerből kibogarászni azokat a címeket, amik bírnak némi egyediséggel, eltérnek valamennyire a bejáratott normáktól, vagy legalább van egy értelmes/élvezhető fősztorijuk. (Mondjuk ez úgy ánblokk igaz a teljes anime- és játékiparra lassan, de most nem venném elő a boomer-kártyámat, így is érzem, hogy túl sokszor használom. XD)
iskariotes írta: ↑2020.12.11. 18:303, Lehet úgy tekinteni a JoJo-ra ami jól adoptálta az amerikai szuperhösös comicok történetmesélési technikáját. Azaz időről-időre egy adott sorozat főhősének új eredettörténetet írnak és kvázi újra indítják a sorozatot. Talán ennek a legnagyobb mestere a Doctor Who. Bár úgy érzem, hogy ezeknél is megjelenek a visszatérő toposzok és megoldások. Talán az még nagyobb írói húzás lett volna, ha a JoJo nemcsak korszakot, de mondjuk stílust is váltana. Csak példa: 1950-es évek London és egy horror story majd az 1980-as évek Acapulco és egy slice of life suli románc az alap.
Pont akartam írni, hogy ha már nyugati párhuzamot keresünk, akkor inkább a DW, mint a szuperhőscuccok, nem véletlenül emlegettem én is már párszor (bár talán a mostani TOP 10-es kritikámból pont kimaradt), hogy "a JoJo a japán DW". XD Amit az utolsó mondatban írsz, az szerintem amúgy némileg jelen van benne, mégha ennyire erős műfajváltás nincs is:
part 1: kvázi egy Drakula/Castlevania remake, az első felében annyira még fighting sincs, hanem próbálnak rájönni, mi a kőmaszk titka, Jonathan nyomoz Dio után, stb.
part 2: háborús-nácis-kémkedős történet, feelingben és felépítésben a Hellsingre hajaz, csak ahogy már beszéltük, ez volt hamarabb, illetve ez korban stimmel, tehát 1943 környékén játszódik ha jól rémlik, nem az van, hogy hirtelen a neonácik jönnek vissza 2000 után seregestől. XD
part 3: kb. mint egy amcsi road movie/kalandfilm, illetve nem akarok hülyeséget mondani, de mintha Araki maga nyilatkozta volna, hogy ezt a részt a "80 nap alatt a Föld körül" ihlette. Vagy gondoljunk pl. az Indiana Jones-ra, ahol szintén átmegyünk a fél világon, hol ezt, hol azt fölszedve közben. (De láttam még olyan paródia képet is, ahol a Kacsamesékkel montázsolták össze Jotaróékat és végülis igen, Dagoberték kalandjai is hasonlóak voltak sok esetben. XD)
part 4: Japán school life shounen, elsőre nekem tisztára Yu Yu Hakusho feelingem volt tőle, Yusukéék is kb. innen indultak, meg még sok más shounen sztori. XD A JoJo-nál az menti, hogy abban még pont nem volt ilyen setting. XD
part 5: Ez meg olasz maffiózós, családon belüli puccskísérlettel, nem éppen egy sűrűn használt setting shounen fight cuccokban.
(Most csak a Katekyo Hitman Reborn ugrik be, ami effektíve maffiáról, meg családokról szólt, de szvsz ott mindig inkább "alibiként" volt csak jelen ez a szál. Ilyeneket meg nem keverek ide, mint a Gungrave, mert az egy tök más kategória.)